söndag 23 september 2012

Kladdig chokladkaka (LCHF)

Chokladkaka med björnbär och grädde

Efter en god natts sömn (äntligen!) så kände jag mig som en ny människa imorse när jag vaknade. Efter en god frukost med äggröra och bacon åkte jag iväg för att få lite egentid i klädaffärerna. Jag hade några rabattkuponger och bonuscheckar som jag tänkte utnyttja och jag kom hem med några riktiga fynd.

Vi hade några mogna björnbär i trädgården och till eftermiddagsfikat plockade jag fram en kladdig chokladkaka ur frysen. Det är samma chokladbotten som till midsommartårtan men den här gången värmde jag den lätt i micron och serverade den tillsammans med björnbären och vispad grädde. Mycket gott!

Ikväll är det "So you think you can dance", enligt mig ett av de bästa TV-programmen som finns. De tävlande är så otroligt duktiga. Kanske blir det en liten bit kaka framför TV:n också... om vi orkar!



Egenodlade björnbär


KLADDIG CHOKLADKAKA (LCHF)

2 ägg
1,5 krm äkta vaniljpulver
0,75 dl vispgrädde
100 g osaltat smör
100 g mörk choklad

Gör så här:
Smält smöret i en kastrull och ta av från värmen. Hacka chokladen grovt och lägg ner i det varma smöret så att det smälter. Vispa äggen ordentligt och häll i grädden och vaniljpulvret och vispa ihop. Häll i chokladblandningen och rör ihop så att allt blandar sig. Smörj en springform med diameter 18 cm med smör och häll i smeten (eller lägg ett smörat bakplåtspapper i botten av formen) och häll i smeten. Grädda 10-15 minuter i 200 grader i mitten av ugnen.


Tillägg 2012-09-30: Dubbla receptet för en form med diameter 24 cm och grädda ca 15 minuter i 200 grader.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

13 kommentarer:

Anna sa...

Mums!

Marielle sa...

Det såg jättesmarrigt ut!

monkan sa...

Gott med egna björnbär!
Sparar receptet, kladdkaka, mums!
/M

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Mums, en riktigt god kladdkaka! Perfekt med en liten bit framför ett bra program :)

Unknown sa...

Oh, vad gott! Mums, mums!
Ha en fin söndagskväll!
Kram kram
//Lana

Sonja Kidron sa...

Oh, det här receptet är toppengott!! :)

Ha en härlig måndag och start på veckan!
/ Sonja

Anna sa...

Ser väldigt gott ut!:) ja testa hallonen i kolsyrat vatten det är galet gott :) kramar

Vit dröm sa...

Mmmmm ser jättegott ut!!

sara sa...

Åh så gott =)

Mårtenssons kök sa...

Så gott det både låter och ser ut att vara!

Angelica - Vardagsliv med LCHF sa...

Åh, jag älskar kladdkaka! :-)

Anonym sa...

Tack! Jag ska ha LCHF-are på fika och undrade vad sjutton jag skulle bjuda på. Men en smaskig kladdkaka får det bli, med vispad grädde och frysta röda vinbär från förra sommaren!
Carina

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

idagtankerjagpa: Kul att du bakar åt dina vänner. Hoppas att du själv gillar den också!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...