lördag 18 augusti 2012

Muurikkabiffar i solens sken

Köttfärsbiffar, gräddstuvad vitkål och morötter

Igår hade vi helt fantastiskt väder och solen strålande till sena kvällen. Vi satt på uteplatsen till långt efter att solen försvunnit bakom grannens tak och njöt av sommarkvällen.

Gårdagens middag blev biffar stekta på muurikkan och till dem gjordes gräddstuvad vitkål och stekta egenodlade morötter. Morötterna har Algot odlat och han tyckte att de var extra goda eftersom han varit med och sått dem. När maten är klar på muurikkan ställer vi ofta fram hela fatet på bordet. För att det ska stå stadigt och för att det inte ska bli för varmt på bordet ställer vi en rund, värmetålig glasskål under. Smidigt och mysigt!

Idag är vädret dessvärre inte alls lika fint som igår. Vi startade dagen med att Algot läste en saga ur Bamse för oss innan vi klev upp och sen blev det god frukost i lugnt tempo (bäst att passa på innan semestern är slut). Jag har nyss provbakat en kaka som jag hoppas kunna servera på en fest framöver och vi ska provsmaka kakan till eftermiddagskaffet. Eftersom det inte känns som utomhusväder idag så ska jag nog tillbringa dagen i soffan med en bra bok. Trevlig lördag!

Matlagning på muurikkan

En glasskål under muurikkan på bordet

Biffar, gräddstuvad vitkål och morötter

Egenodlade morötter


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Nu är jag återigen övertygad om att köpa denna fantastiska köksredskap!
Maten ser smarrig ut!
Ha en toppen dag!
//Lana

Unknown sa...

Jadu........
Jag vill verkligen ha en jag med!! En muurikka alltså.....

Bakat sa du....jajust det squashkakan har jag inte bakat än......hoppas jag har allt jag behöver hemma!

monkan sa...

Det blir nog en muurikka i present till maken nästa år! /M

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...