fredag 6 april 2012

Chokladkräm med vispgrädde

Chokladig efterrätt

Det här är nog sista inlägget från vår vistelse i Sälen. Vi åt en hel del godsaker under vår skidsemester och när jag gjorde min födelsedagstårta blev det lite chokladkräm över som vi åt till efterrätt en av dagarna. Till chokladkrämen hade vi en klick vispad grädde samt kaffe och likör. Mumsigt!

Chokladkräm med vispgrädde

Kaffe

Hjortronlikör


CHOKLADKRÄM

50-100 g mörk choklad (jag använde 50 g av 90%-choklad)
3 dl vispgrädde

Gör så här:
Hacka chokladen i mindre bitar. Häll grädden i en kastrull och värm tills den blir varm, det är viktigt att grädden inte kokar. Ta av från värmen och lägg ner chokladen och låt chokladen smälta under omrörning. Ställ chokladblandningen i kylskåpet tills den kallnat, minst sex timmar (jag låter den stå över natten). Vispa långsamt med elvisp tills du fått önskad konsistens.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Mums, mums! Så gott! :)
//Lana

Unknown sa...

ser jätte gott ut

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...