tisdag 13 december 2011

Ostfyllda ugnsbiffar i sås

Trevlig lucia! Idag blir det luciafirande med sonen i skolan, vilket jag ser fram emot. 90 barn som sjunger julsånger tillsammans kan ju inte annat än vara trevligt. Kanske kommer julkänslan smygande i samband med luciasångerna.

Igår gjorde jag biffar i ugnen och de blev väldigt goda. Efter ungefär halva tiden i ugnen hällde jag på en sås så att biffarna fick stå och gotta till sig i såsen sista tillagningstiden. Den äggstekta blomkålen var första gången jag testade och den passade jättebra till.

Här serverade med äggstekt blomkål


UGNSBIFFAR I SÅS
4-5 pers

Biffar:
500 g köttfärs
2 ägg
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
1 msk kalvfond
2 msk vispgrädde
1 msk riven lök
1 dl riven ost

Sås:
1 dl creme fraiche
2 dl vispgrädde
0,5 msk soja
1 msk kalvfond

Gör så här:
Sätt ugnen på 250 grader. Blanda alla ingredienser till biffarna och forma sex runda biffar. Lägg biffarna i en ugnssäker form. Sätt in biffarna i ugnen och sänk värmen till 225 grader. Under tiden värms ingredienserna till såsen ihop i en kastrull. Ta ut biffarna ur ugnen efter 15 minuter och häll på såsen, kör sedan ca 10 minuter till i ugnen (tills en innertemperatur på 68-70 grader på biffarna).


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

4 kommentarer:

Fröken M sa...

Annorlunda, men det låter VÄLDIGT gott :) Hoppas det blev ett mysigt lussefirande !

Björn sa...

Detta ska testas idag, verkar mycket gott! Vill tacka i övrigt för en bra blogg med många, fina recept. Har ätit LCHF i snart ett halvår och hade ingen aning om att stekt, strimlad vitkål var så gott, så tack för det tipset också. :)

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Björn: Jag hoppas att det smakade gott! Håller med om att stekt vitkål är jättegott.

monica sa...

Jättegott och såsen var fantastisk

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...