fredag 16 december 2011

Erikas julbröd (LCHF)

Även om jag inte äter så mycket bröd så vill jag gärna ha ett bröd till jul och då med lite julsmak. Receptet är ganska likt mandel- och valnötsbrödet med frön men jag har istället kryddat brödet med russin smaksatta med kanel och rom samt haft i grovhackade mandlar istället för frön. Russin är inte LCHF men till jul tycker jag att man kan unna sig något extra. Brödet blev jättegott och jag längtar efter att få prova det tillsammans med julskinkan.



ERIKAS JULBRÖD (LCHF)
1 bröd

100 g mandel
50 g valnötter
50 g sesamfrön
2 msk fiberhusk
1,5 tsk salt
2 tsk bakpulver
75 g russin
1,5 msk kanel
2 msk rom
100 g mandel, grovhackade
250 g kesella 10% (eller turkisk yoghurt eller creme fraiche)
6 ägg

Gör så här:
Lägg russinen i en skål och häll kokande vatten över. Låt russinen stå i vattnet några minuter. Häll av vattnet och blanda russinen med kanel och rom, låt blandningen stå och dra ett tag.

Mixa mandel (100 g), valnötter och sesamfrön till mjöl och blanda med övriga torra ingredienser i en bunke. Vispa ihop kesellan med äggen i en separat bunke och blanda i russinen. Blanda allt och låt smeten stå och svälla i ca 10 minuter. Häll upp i en 1,5-litersform och grädda i 80 minuter i 175 grader i nedre delen av ugnen. Låt brödet svalna på galler under en bakduk. Skär upp när brödet svalnat helt.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

3 kommentarer:

Fröken M sa...

Hej vännen !
Lite måste man få fuska ibland och några russin känns inte som hela världen ;)
Viggo fick inte heller ha paddan från början, men nu är det mer regel än undantag att han sitter medden eller våra telefoner vilket fårmig att undra om "lek och lärdatorn" vi köpt till honom i julklapp kommer fånga hansintresse alls ?!

Fisken Svea sa...

Hej! Googlade efter julbröd och kom hit! =) Det här brödet ska jag testa, fast jag undrar om jag ska lämna bort russin och rom, jag har aldrig gillat russin nämligen... Men å andra sidan ger de nog en bra smak till limpa. Måste skynda mej att baka så jag få sätta julskinkan i ugnen sen! GOD JUL på dej! =)

Fisken Svea sa...

Jag bakade limpan precis enligt recept i alla fall, och blev så glad! Vilken god limpa! Den smakar ju limpa! Och så god den var varm med smör på! Tack för det goda receptet! God fortsättning på julhelgen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...