söndag 25 december 2011

Boeuf bourguignon

Idag är det dagen efter julafton och jag mår toppen. Jag har haft en härlig julafton tillsammans med släkten och vi har ätit gott och umgåtts. Idag började vi dagen med julmatsbruch och jag måste faktiskt säga att julmaten smakade bättre idag än igår. Innan släkten bryter upp ska vi servera kvällsmat och idag bjuder vi på boeuf bourguignon serverad med grönsallad och en tomat- och fetaoströra. Jättegott!

Jag måste passa på att göra lite reklam för kokboken "Kött" av Håkan Fällman, receptet nedan är hämtat ur den. Min man fick boken i julklapp av sin syster för några jular sedan och vi har lagat väldigt mycket goda kötträtter ur den.





BOEUF BOURGUIGNON
4 pers

1 kg högrev
20-25 steklökar, skalade (vi brukar ta sharlottenlök istället)
1 flaska rött vin (75 cl)
1 vitlöksklyfta, krossad
3 dl mörk oxfond
Salt och svartpeppar

Gör så här:
Skär köttet i mindre grytbitar. Lägg alla ingredienser i en gryta och koka ca en timme eller tills köttet faller isär.


Receptet hämtat från boken "Kött" av Håkan Fällman


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

3 kommentarer:

anna sa...

Tack får säga det samma om din rätt =)
God fortsättning till dig oxå. Vad gör du nu i jul, jobbar kanske?kram

Tess Friis sa...

Halloj!
En fråga bara - du bryner inte köttbitarna innan du börjar koka ihop grytan?

Ha det gott!
/Tess Friis

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Tess Friis: Nej, köttet är inte brynt innan. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...