måndag 2 juni 2014

Valnötsfrallor med frön (LCHF)

Valnötsfrallor med frön

Nybakade frallor till helgfrukosten är inte helt fel. Dessa valnötsfrallor med frön bakade jag igår på förmiddagen och vi njöt sedan av dem i solen på uteplatsen. Vi åt frallorna medans de fortfarande var varma och smöret smälte inte bara i solen utan även på de varma bröden.

Jag använde samma smet som till min limpa med fibrex och frön men här gjorde jag frallor istället för en limpa. Dessutom har jag använt valnötter i smeten vilket jag tycker ger en otroligt god smak (det går att göra frallorna på enbart mandelmjöl om man vill).




VALNÖTSFRALLOR OCH FRÖN (LCHF)
12 st

100 g mixade eller malda valnötter (kan bytas ut mot mandelmjöl)
100 g mandelmjöl
1 dl kokosnötsmjöl
2 msk fiberhusk
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
1 msk krydda (ex. brödkryddor, kanel eller nyponpulver)
150 g valfria frön
3 msk strömald fibrex
250 g kesella 10% (eller turkisk yoghurt eller creme fraiche)
0,5 dl vispgrädde
6 ägg

Ev. frön att toppa med (jag använde vallmofrön)

Gör så här:
Vispa ihop ägg, kesella och grädde. Rör ner firex och låt stå och svälla i minst 5 minuter. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Blanda allt och låt smeten svälla i 5-10 minuter. Forma smeten till tolv runda frallor med lätt fuktade händer. Lägg frallorna på en bakplåtsklädd ugnsplåt och platta till dem. Toppa med valfria frön. Grädda i 25-30 minuter i 200 grader tills frallorna fått fin färg.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Ser som vanligt superfina ut!! Har precis ett av "dina" bröd på gång här hemma :)
Kraam <3

Anonym sa...

Hej!
Jag ÄLSKAR bröd men vet att det inte är så himla nyttigt alla gånger. Jag skulle vilja pröva ett lchf-bröd men undrar hur konsistensen och smaken är jämfört med vanligt bröd som är gjort på mjöl?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Anonym: Konsistensen på LCHF-bröd varierar från recept till recept, en del är fasta i konsistensen och andra kan upplevas lite äggiga.

Du kan inte förvänta dig samma konsistens som på ett jäst vetebröd. LCHF-bröd bakas oftast med bakpulver eller bikabonat och konsistensen blir därför lite kompaktare... lite som scones men det varierar också.

Testa gärna dessa frallor, de är ganska fasta i konsistensen och inte äggiga. Jag gillar också att ha i brödkrydda i bröd, det ger lite mer "brödkänsla" tycker jag.

Det enklaste är nog att provbaka för att se vad man själv tycker. Hela min familj äter LCHF-bröd och vi gillar det, men smaken är ju som baken. :)

/Erika

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...