onsdag 4 juni 2014

Basilikamajonnäs

Basilikamajonnäs

I lördags skulle vi grilla och jag insåg helt plötsligt att jag inte tänkt på vilken sås vi skulle ha till middagen. Efter lite funderande kom jag på att jag skulle göra en smaksatt majonnäs och eftersom jag hade både vitlök och basilika hemma så använde jag det.

Basilikamajonnäsen blev jättegod och vi åt den till grillade kycklinglårfiléer och ugnsrostade grönsaker. Majonnäsen blev så god att jag planerar att göra en ny sats till helgen igen.

Att göra egen majonnäs är både enkelt och gott. Har ni inte testat tycker jag att ni ska göra det. Mitt grundrecept på majonnäs kan smaksättas på alla möjliga tänkbara sätt, varför inte curry, dill eller vitlök. Har du något tips på smaksättning till majonnäs?


God som sås till grillat


BASILIKAMAJONNÄS
ca 3 dl

1 ägg
1,5 tsk dijonsenap
1 msk vitvinsvinäger
Några droppar pressad citron
0,5 kruka basilika
1-2 vitlöksklyftor
2,5 dl rapsolja
Salt och vitpeppar

Gör så här:
Se till att alla ingredienser är rumsvarma. Lägg alla ingredienser i en mixerskål och mixa med staxmixer tills majonnäsen tjocknat. Smaka av med salt och peppar.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Missa inte Sean Connerysåsen. Den gudomliga såsen passar till precis allt grillat. Den är grådaskig, lönnfet och ruskigt läcker – därav namnet.

http://www.tasteline.com/Recept/Sean_Connery-sas

Eva

Unknown sa...

ljuvligt med basilika i!!
Kraam <3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...