fredag 6 juni 2014

Jordgubbsmojito

Jordgubbsmojito

Jag skrev ju om att jordgubbar passar bra på nationaldagen och då kan jag ju fortsätta på det temat nu. Jag har tidigare gjort vanlig sockerfri mojito men den senaste tiden har jag fastnat för jordgubbsmojito. Den här jordgubbsmojiton är gjord av frysta, mixade jordgubbar och är härligt läskande. Hur röd drinken blir kan variera beroende på vilka jordgubbar man använder och hur röda och mogna de är (den på bilden är den ljusaste jag gjort hittills).

I vanlig mojito ska ska muddla myntabladen, det vill säga krossa dem så att bladsaften kommer ut. Jag har ingen muddler så jag använde en mortel istället vilket fungerade utmärkt, myntabladen blev lite mer krossade än med en vanlig muddler.

En härlig sommardrink att bjuda på när gästerna anländer!




JORDGUBBSMOJITO
1 glas

100 g halvtinade jordgubbar
4-5 myntablad
2 cl pressad lime
4 cl ljus rom
ca 1 dl kolsyrat vatten
Is

Gör så här:
Muddla (krossa) myntabladen. Mixa jordgubbarna och blanda sedan ner pressad lime, rom, kolsyrat vatten och den muddlade myntan. Häll i ett glas tillsammans med is.

Tips: Det går också att mixa myntablanden tillsammans med jordgubbarna men jag tycker att det kommer ut lite mer smak om man krossar dem istället. Jag har ingen muddler så jag använder en mortel till myntablanden.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

5 kommentarer:

Martina sa...

Mums så gott!

Therese sa...

Låter jättegott! Måste testa:)

Mårtenssons kök sa...

Men det är ju så vansinnigt gott! Sommar i ett glas, absolut.

GoForFit sa...

Så gott! :)

monkan sa...

Det lät verkligen gott! Får prova nån fin dag!
/M

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...