torsdag 30 januari 2014

Ugnsbakat ägg i skinkskål

Ugnsbakat ägg i skinkskål

Instagram följer jag flera personer som inspirerar med sina fina bilder och fantastiska mat. En av dessa personer är @majaslchf som alltid får magen att kurra med sina härliga maträtter. För några dagar sedan lagade Maja ägg på ett sätt som jag direkt kände att jag vill prova. Idag till lunch blev det därför ugnsbakade ägg i en skål gjord av skinka.

Klä en liten ugnsform med skinka (Maja använde parmaskinka eller seranoskinka, jag använde rökt skinka) och knäck i ett ägg och ha på kryddor. In i ugnen... klart! Snabbt, enkelt och framför allt blev det jättegott! Ägget blev väldigt krämigt men ändå fast i konsistensen.


Ugnsbakat ägg och avokado


UGNSBAKAT ÄGG I SKINKSKÅL
1 st

2-4 skivor skinka (beroende på storlek)
1 ägg
Salt och svartpeppar
Ev. fyllning, exempel stekta grönsaker (jag hade ingen fyllning den här gången)

Gör så här:
Lägg skinkan i botten och längs sidorna av en liten, smord ugnsform (diameter 8-10 cm). Ha eventuellt i lite fyllning. Knäck i ägget och toppa med salt och peppar. Tillaga i 15-20 minuter i 200 grader (jag körde varmluft) tills ägget stelnat.


Receptet har jag hämtat från @majaslchf


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

3 kommentarer:

Semester & Mat sa...

Ser både gott och fint ut :)

Ha en trevlig helg!

Pia s sa...

Vackert! Har sett muffinsvarianten. Lägg en baconskiva/skinkskiva runt kanten i en muffinsform, knäck ett ägg i mitten. En skiva bacon, ett ägg. Kan med fördel toppas med en tomatskiva och lite riven västerbottensost. Färsk oregano. Nu blir jag ju hungrig.. :) trevlig helg!

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Pia s: Tack för tipset, det måste jag testa!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...