torsdag 9 januari 2014

Stekt vitkål med cocktailtomater

Vitkål med cocktailtomater

Jag älskar vitkål! Den går att stekt, ugnsrosta och göra gratäng av. Den går att använda i cole slaw, kålpudding samt olika röror och pytter. Den är till och med god att bara äta rå som den är... gärna med lite bregott på.

Den här gången piffade jag till den stekta vitkålen med en burk cocktailtomater i tomatsås. Jag hällde av tomatsåsen och använde bara tomaterna men det går utmärkt att ha i hela burken om man vill, då blir det lite såsigare.



STEKT VITKÅL MED COCKTAILTOMATER

600 g vitkål
1 burk hela cocktailtomater i tomatsås
Torkad basilika
Salt och svartpeppar

Gör så här:
Strimla vitkålen och stek tills den blivit mjuk. Häll av vätskan av tomaterna och ha ner tomaterna i vitkålen (man kan ha i vätskan också om man vill). Tryck sönder tomaterna (se upp, det skvätter) och låt fräsa runt ett tag. Smaka av med salt och peppar. Rör ner lite torkad basilika.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

5 kommentarer:

Therese sa...

Mums! Detta måste jag testa! Älskar också vitkål:)

Unknown sa...

Vitkål är verkligen en perfekt grönsak! God & Nyttig ;)
Äter just nu på en oerhört god coleslaw jag gjorde i helgen, är perfekt nu!
Kraaam <3

Unknown sa...

Låter jättegott! Att tillsätta tomater till vitkål är favorit hemma hos oss! :)
Ha en fin dag!
kram kram
//Lana

Lina sa...

Det var verkligen något i min smak. Helt perfekt! Tack tack!!

Semester & Mat sa...

Ser ju riktigt gott ut!
Vitkål har vi haft hemma en längre tid, men känt av bristande fantasi så det har mest blivit vitkålssallad. Men detta måste jag testa :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...