fredag 23 augusti 2013

Cake pops - grundrecept

Cakepops

Fredag! Veckans bästa dag om ni frågar mig. Det spelar ingen roll om arbetsveckan varit bra eller dålig, om man är trött eller pigg, det är något speciellt med fredagskänslan helt enkelt.

Redan igår festade vi till det hemma med cake pops. Jag hade lite kakrester av en chokladkaka kvar som jag gjorde dessa små läckerheter av. Jag gillar cake pops, de är små, gulliga och en perfekt lite munsbit till kaffet. Jag dekorerade inte dessa men om man vill kan man spritsa mörk choklad på bollarna så blir det snygga mönster. Man kan också sätta bollarna i små pralinformar om man vill. Eller varför inte göra en annan form än runda bollar. Det är bara fantasin som sätter gränser.

Här kan du se några av mina tidigare cake pops:
Hjärtformade cake pops
Cake pops i guldiga formar

Nedan hittar du ett grundrecept på cake pops. Det går att använda valfri mjuk kaka eller muffins (LCHF eller inte det väljer ni själva, jag använde en LCHF-kaka). Man kan smaksätta med exempelvis kakao, rom eller kanske någon valfri arom.




CAKE POPS - GRUNDRECEPT

Kakor:
Valfri mjuk kaka
Philadelphia
Ev. smaksättning (ex. kakao eller rom)

Dekoration:
Mörk choklad

Gör så här:
Smula sönder den mjuka kakan i en skål och blanda eventuellt i smaksättning. Tillsätt philadelphiaosten och rör ihop. Smeten ska vara ganska torr men fastna ihop när man trycker ihop den. Rulla bollar. Ställ kallt en stund innan du fortsätter.

Hacka chokladen och smält den över vattenbad. Doppa ner änden på pinnen i chokladen och stick in i kakan. Ställ kakorna kallt så att chokladen på pinnen stelnar mot kakan (detta gör att pinnen inte lossnar från kakan).

Doppa ner bollarna i den smälta chokladen och ställ för att stelna. Förvara i kylskåp.

Pinnarna har jag gjort av avklippta grillspett.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

1 kommentar:

Unknown sa...

Ja, visst är det så med fredagar! :) Underbart!
Så smarriga små godingar! Måste också prova göra sådana nån gång!
Ha en underbar lördag!
kramar!
//Lana

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...