tisdag 21 februari 2012

Tonfisk- och broccoligratäng

Jag hade hoppats att sjukstugan här hemma skulle vara slut vid det här laget. Sonen är igång igen men nu är det jag som är hemma och är sjuk istället. Jag har åkt på ögoninflammation vilket gör att jag är uppsvullen och knappt ser något på ena ögat samt att det gör grymt ont. Dessutom har jag ont i halsen och det känns som om jag har en förkylning på gång så jag känner mig inte helt på topp. Gårdagens middag blev inte fotagraferad för jag såg alldeles för suddigt för att kunna ta kort på den. Jag bjuder istället på en enkel och snabblagad maträtt som jag gjorde förra veckan, nämligen tonfisk- och broccoligratäng.




TONFISK- OCH BROCCOLIGRATÄNG
4 pers

500 g broccoli
2 burkar tonfisk
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 msk tomatpuré
1 dl creme fraiche
2 dl vispgrädde
2-3 dl riven ost
Salt och svartpeppar

Gör så här:
Finhacka löken och fräs i smör tillsammans med pressad vitlök. Tillsätt tonfisken och tomatpurén. Rör ner creme fraiche och grädde och låt koka upp. Smaka av med salt och peppar. Ta av från värmen och rör ner broccolin. Häll upp i en ugnsform och toppa med riven ost. Gratinera i 15-20 minuter i 200 grader.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

15 kommentarer:

Unknown sa...

Tack för detta recept! ännu ett smidigt sätt att få i oss mer fisk :)
Och krya på dej <3

Anna sa...

VAd tråkigt, krya på kram till dig!
Vilken smidig maträtt, perfekt!

Erika Skogly sa...

ä men fy. Krya på dig. Maten ser god ut i alla fall.

Maria sa...

Vad tråkigt att du är sjuk. Krya på dig!
Gratängen ser mycket god ut .. Så smidigt med gratänger, både att laga och servera från!
=)

Fröken M sa...

Stackare !!! Krya på dig <3 Kram

Alice sa...

Ja, det är dit recept jag gör efter ;D

Russin sa...

hej hej..
jag har nyss hittat hit till din blogg och tänkte säga hej..:)
jag äter med lchf kost och gillar din blogg och jag ska redan i morgon testa detta receptet.. :)

Helena sa...

Hej!

Testade detta receptet och det var ju så gott! Kombinationen tonfisk och broccoli klingar ju inte alltid så bra ihop men detta var verkligen jättegott. Tack för ett smidigt recept!:-)

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Helena: Vad roligt att du tyckte om det. Jag tycker om snabblagade och enkla recept. :-)

Anonym sa...

TACK!! Gjort detta flera ggr nu och det är bland d godaste jag ätit ;) // Satu

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Satu: Vad glad jag blir att du gillar det. :-)

Bia sa...

Tack för receptet! Så himla gott så det blev middagen i går samt lunchen i dag. Snabbt, enkelt, billigt, gott och nyttigt! Allt i ett!
I kväll blir det fast och fint blomkålsmos efter tips från din blogg!

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Bia: Vad kul att du gillade den. Snabb, billig, god och nyttig... det var en bra sammanfattning, tack! :-)

Honeypie89 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Honeypie89 sa...

Hur e näringsinnehållet på den här gratängen?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...