torsdag 14 mars 2013

Fräsiga Jacob

Fräsiga Jacob och sallad

Det här var riktigt gott tyckte jag. Flygande Jacob med köttfärs istället för kyckling. En rolig idé som jag hittade hos Maria och som jag direkt kände att jag måste testa. Jag skivade en banan på maträtten och serverade med salta jordnötter men den är god även utan dessa om man vill dra ner på kolhydraterna.

Jag serverade en sallad till maten men det passar också bra med blomkålsris till. Tål ni inte jordnötter eller helt enkelt inte tycker om det kan man använda cashewnötter istället.




FRÄSIGA JACOB
4 pers

500 g köttfärs
1 paket bacon
1 msk curry
Salt och svartpeppar
3 dl vispgrädde
0,5 dl osockrad tacosås
Ev. 1 banan

Tillbehör:
Jordnötter

Gör så här:
Strimla baconen och stek, lägg åt sidan. Stek köttfärsen och krydda med curry, salt och peppar. Lägg köttfärsen i botten av en ugnsform. Lägg baconet över. Skiva eventuellt en banan och lägg över baconet. Vispa med elvisp ihop grädde och tacosås tills grädden börjar tjockna. Häll gräddblandningen över köttfärsen och tillaga i ca 20 minuter i 225 grader.


Jag har utgått från ett recept från Marias favoriter


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, vilken/vilka tacosåser är osockrade?
mvh
linda

Sandra - Fru Bogren sa...

Det där ska jag testa nästa vecka, lät jättegott :)

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Linda: Jag köper Santa Marias tacosås, den har inget tillsatt socker. Använder den istället för chilisås, funkar jättebra! :-)

Unknown sa...

Mmm detta ser smarrigt ut!!
Borde allt testa ;)

Maria sa...

Åh gott!! Denna rätten älskade barnen när de var små, gör iof fortfarande. Kul med lite omväxling och använda färs ist för kyckling.
Förr när jag åt ris brukade vi bottna formen med riset så får man en färdig "låda". Perfekt vid bjudningar!
Ha en fin fredag!

:)

Kikki Sandström Inspiratör o Coach sa...

Härligt recept! Jag älskar flygande Jakob sen tidigare, men det här är ju enklare och nyttigare!

Photo by Maria sa...

Denna har jag med gjort och det är riktigt gott..

Ha nu en fin fortsatt fredag..

Kram Mia

Unknown sa...

Låter så gott! :)
Ha en fin kväll!
Kram
//Lana

Anna sa...

MUMS, nu blev jag ju hungrig :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...