tisdag 22 december 2015

Wienernougat med hasselnötssmör (LCHF)

Wienernougat

Nu är det inte långt kvar till julafton men än finns det tid att göra lite julgodis. Redan förra året när jag gjorde den hasselnötsfria wienernougaten så tänkte jag att jag måste testa att göra den med hasselnötter istället för att få den där riktiga nougatsmaken. I år blev det av och de blev jättegoda, aboslut en julgodisfavorit.




WIENERNOUGAT MED HASSELNÖTSSMÖR (LCHF)

200 g mörk choklad
200 g hasselnötssmör *
2 dl mandelflan

* Gör eget hasselnötssmör: Rosta 200 g hasselnötter och mixa tillsammans med 1 krm salt tills det blir till hasselnötssmör.

Gör så här:
Smält chokladen i en skål över vattenbad och rör sedan ner hasselnötssmöret så det blandar sig ordentligt. Rör ner mandelflanen. Klä en liten form med smörpapper och häll i chokladsmeten. Låt stelna i kylskåpet och skär sedan upp i bitar. Förvara i kylskåpet.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...