onsdag 2 december 2015

Chokladpraliner med cashewnötter och romkokta russin (LCHF)

Chokladpraliner

I flera år har jag varit sugen på att göra praliner i pralinformar och i år blev det äntligen av. Det ser ju faktiskt väldigt lyxigt ut med formgjutna praliner. Mina pralinformar kommer från Lékué (finns att köpa hos Kitchentime) och de är gjorda i silikon.

Jag valde att göra chokladpraliner med cashewnötter och romkokta russin. Det går att variera smaken på pralinerna genom att välja andra typer av nötter. Naturligtvis går det bra att utesluta russinen ur receptet om man vill hålla nere på kolhydraterna. Jag tycker att mina praliner blev både snygga och väldigt goda.

Efter att jag fått hem pralinformarna googlade jag och läste på flera ställen att det skulle vara så svårt att få ut pralinerna om man använda silikonformar, vilket naturligtvis gjorde mig en aning nervös. När jag testade följde jag instruktionen som följde med formarna om hur chokladen skulle smältas och det fungerade jättebra, pralinerna var inte alls svåra att ta ur.

Jag ska göra fler av dessa och bjuda mina julgäster på.




Snygga praliner med hjälp av pralinformar

I samarbete med Kitchentime


CHOKLADPRALINER MED CASHEWNÖTTER OCH ROMKOKTA RUSSIN (LCHF)
Ca 15 st

150 g mörk choklad (jag använde 70%)
1 dl cashewnötter
0,5 dl russin (kan uteslutas)
Ev. 1-2 msk mörk rom (eller annan smaksättning)

Gör så här:
Börja med att lägga russinen i en kastrull tillsammans med rom, koka upp och låt romen koka in i russinen. Låt svalna. (Vill du inte använda sprit kan du koka upp vatten och hälla över russinen, låt stå några minuter och häll sedan av vattnet från russinen. Låt svalna.)

Finhacka chokladen och hacka cashewnötterna. Värm 3/4 av chokladen till 40 grader och rör ner resterande choklad till en jämn smet. Fyll botten på pralinformen med choklad. Lyft pralinformen något från bordet och släpp ner några gånger, detta för att undvika luftbubblor i chokladen.

Blanda ner cashewnötter och russin i chokladen och fyll pralinformarna. Skapa av kanten på formen så att pralinerna blir jämna på undersidan. Ställ i kylskåpet i 20 minuter. Ta sedan fram pralinerna och tryck ut dem. Förvaras i rumstemperatur.


Tips:
Om det blir chokladsmet över kan den klickas ut i små muffinsformar eller på ett smörpapper och låta stelna.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...