tisdag 15 december 2015

Chokladtryffel

Chokladtryffel

Det är nog väldigt många som gör chokladtryffel med olika smaksättningar till jul. Här har jag en neutral chokladtryffel rullad i kakao. Om man vill kan man istället för att rulla tryffeln i kakao fylla ischokladformar med tryffelsmet.

Alla som hanterat choklad på olika sätt har säkert någon gång varit med om att chokladsmeten skär sig och det är ju så otroligt retligt, framförallt de gånger smeten måste slängas och man måste börja om. Jag har googlat och läst på och det verkar tyvärr inte alltid gå att rädda smeten men nedanför receptet har jag samlat lite av den information och tips som jag hittade.




CHOKLADTRYFFEL

100 g mörk choklad
0,75 dl vispgrädde
1 msk osaltat smör
Kakao

Gör så här:
Grovhacka chokladen och lägg i en värmetålig skål. Värm grädden i en kastrull tillsammans med smöret. Häll den varma grädde över chokladen och rör om tills all choklad smält och smeten är slät. Häll smeten i en spritspåse och ställ i kylskåpet tills smeten svalnat men inte stelnat.

Ta fram spritspåsen och spritsa ut lagom stora tryfflar. Ställ i kylskåpet ytterligare en stund. Ta fram och rulla varje tryffel till en kula och rulla kulorna i kakao. Förvara i kylskåpet.


Om tryffelsmeten skär sig:
Ibland skär sig tyvärr tryffelsmeten. Det finns olika teorier om varför det händer:
- En teori är att grädden är för varm när den hälls över chokladen.
- En annan teori är att ju högre kakaohalt chokladen innehåller desto oftare skär sig smeten.
- En tredje teori är att ju högre fettmängd smeten innehåller desto lättare skär sig smeten.

Ibland går det att rädda tryffelsmeten men ibland verkar det tyvärr omöjligt, då är det bara att börja om från början. Ett förslag är att ha en liten mängd kall vispgrädde i en kall kastrull och sakta hälla i den skurna smeten under kraktig omrörning. Ett annat förslag (som jag själv inte testat) är att ha i ytterst lite varmt vatten i smeten och röra kraftigt.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...