tisdag 8 december 2015

Julkryddade köttbullar av blandfärs

Julköttbullar

En given maträtt på julbordet är köttbullar och jag gör gärna egna köttbullar. Jag har även tidigare gjort julkryddade köttbullar men den här gången använde jag blandfärs i smeten samt kokade köttbullarna för att de ska bli extra saftiga.

Kryddpeppar och kanel som smaksättning kan ju inte bli annat än juligt, eller hur! Jag gillar smaken och jag hoppas att mina julgäster också uppskattar dessa på julbordet.

Jag kokar köttbullarna och låter de svalna, sen fryser jag in dem. Bara att ta fram och tina köttbullarna och sedan steka på dem när det är dags att äta dem. Fyll inte kastrullen med för många köttbullar åt gången vid kokningen utan ta några i taget. Jag hade en stor kastrull med två liter vatten i och kokade ca 14 köttbullar åt gången.




JULKRYDDADE KÖTTBULLAR AV BLANDFÄRS
Ca 70 st

1 kg blandfärs (50/50)
2 ägg
1,5 msk oxfond (samt 0,5 msk/liter vatten vid kokning)
0,5 gul lök
2 tsk salt (samt 1 tsk/liter vatten vid kokning)
0,5 tsk grovmalen svartpeppar
0,5 tsk kanel
1 tsk kryddpeppar

Gör så här:
Finriv löken och blanda alla ingredienser. Forma köttbullar, använd fuktiga händer. Koka upp vatten med salt och oxfond (1 tsk salt och 0,5 msk oxfond per liter vatten). Släpp ner några köttbullar i taget i vattnet och låt dem koka ca 5 minuter. Ta upp köttbullarna ur vattnet. Hit kan förberedas och frysas in.

Stek köttbullarna vid servering så att de får en fin stekyta.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...