söndag 1 februari 2015

Semelkaka (LCHF)

Semelkaka

Igår kände jag för lite fikabröd till kaffet och plockade därför upp några skivor av den mjuka kardemummakakan från frysen. Jag har sett många som redan börjat äta semlor så jag tänkte att vi kunde äta kakan på semelvis. Botten är en skiva kardemummakaka som jag toppat med mandelröra och vispad grädde. Det blev fantastiskt gott.

Igår åt vi lasagne till middag och som alltid när vi äter det så säger vi att "det här borde vi äta oftare". Tror faktiskt inte att personer som inte äter LCHF skulle känna någon skillnad på smaken, möjligtvis att lasagnsplattorna blir något mjukare än vanlig pasta. Helt fantastiskt gott!

Idag står CrockPot:en för middagen och den är laddad med kycklingfiléer smaksatta med dijonsenap och basilika. Till kycklingen ska vi äta ugnsgrönsaker och basilikamajonnäs. Jag ser redan fram emot middagen.

Kardemummakaka toppad med mandelröra och vispad grädde


SEMELKAKA (LCHF)
3 pers

4 skivor mjuk kardemummakaka (eller annan mjuk kaka med kardemummasmak)
Ca 0,5 dl mandel
Ca 2 msk vispgrädde
Sötning efter smak (jag använde honung)
Vispad grädde (ca 1 dl)

Gör så här:
Mal mandeln och smula sönder en skiva kardemummakaka. Blanda ihop smulorna med mandeln. Tillsätt vispgrädde till lagom konsistens. Söta efter eget tycke och smak.

Lägg kakskivorna på tallrikar och fördela mandelröran ovanpå, toppa med vispad grädde.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...