onsdag 18 februari 2015

Kycklingsticks

Kycklingsticks med sötpotatis och currymajonnäs

Det här var galet gott! I lördags gjorde jag dessa kycklingsticks som vi åt med ugnsrostad sötpotatis och egengjord currymajonnäs. Det var väldigt mycket smak i kycklingen och hela familjen var överens om att det här var något vi skulle laga igen.

Jag har tidigare smakat sötpotatis men var inte helt övertygad den gången men jag jag var nyfiken på att testa det igen. Den här gången tyckte jag att det var väldigt gott. Sötpotatis innehåller mycket kolhydrater och är väldigt söt i smaken så det hör mer till liberal LCHF, men eftersom ingen i vår familj viktminskar äter vi rotfrukter ibland. Självklart går det att äta kycklingen med annat tillbehör, exempelvis cole slaw, stekta grönsaker eller vitkålsgratäng.

Kycklingsticks

Sötpotatis



KYCKLINGSTICKS
6 pers

1 kg kycklingfiléer

Marinad:
1 dl olivolja
1 vitlöksklyfta
1 tsk paprikapulver
0,5 tsk chipotlepaste
1 msk soja
1 tsk salt
Svartpeppar

Panering:
2 ägg
2 dl finriven parmesan
3 dl mandelmjöl
1 tsk lökpulver
2 tsk paprikapulver
0,5 tsk salt
Svartpeppar

Gör så här:
Dela kycklingen i långa remsor, ca tre bitar per filé. Blanda marinaden och låt kycklingen ligga i marinad över natten.

Vispa ihop äggen. Blanda alla torra ingredienser till paneringen i en skål och häll ut på en tallrik. Doppa kycklingen i äggen och vänd sedan i paneringen. Lägg på en ugnsplåt. Tillaga i ca 15 minuter i 225 grader (200 grader varmluft).

Sötpotatisen: Skala och skär i klyftor. Lägg på en plåt och ha på olja, salt, svartpeppar och timjan. Tillaga i 20-25 minuter i 225 grader (200 grader varmluft).


Receptet är hämtat från 56kilo. Jag har ändrat lite i måtten och kryddorna.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Vi åt den här rätten i dag. Supergott! Den kommer vi göra igen.

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Helene Dyrelöv: Vad roligt. Det blev en favorit hemma hos oss. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...