torsdag 5 september 2013

Veckans löpträning - vecka 9

Excentriska tåhävningar

Min högerfot, som varit svullen och öm, känns bättre och bättre men är fortfarande inte helt bra och hälarna gör ont. Det har inte blivit någon löpning den här veckan men jag har fått övningar som jag hoppas ska hjälpa mot mina ansträngda hälsenor. För min egen skulle tänkte jag skriva ner vilka problem jag har med fötterna så att jag kommer ihåg det.

Uppsvullen fot (höger fot):
Efter en joggingtur för fyra veckor sedan svullnade högerfoten upp på utsidan av foten, strax under fotknölen. Det gjorde ont att gå och det blev högläge och Voltaren några dagar. Nu kan jag gå obehindrat men det gör ont om jag råkar kliva lite snett.

Ansträngda hälsenor (båda fötterna):
Hälsenorna har känts ansträngda, framför allt om jag ansträngt fötterna mer än vanligt.

Ömmande hälar (båda fötterna):
Jag har även haft ömma hälar. Det känns som skoskav när jag har vanliga skor på mig och det skaver på hälen/sidan av hälen. Det känns även efter att jag tagit av mig skorna. Det är samma skor som jag haft i över ett år och jag har inte upplevt den känslan tidigare utan det uppkom i samband med de andra symptomen. Min teori är att jag är svullen (även om det inte syns) och det är därför det skaver och gör ont.


Veckans känsla:
Mer hoppfull än förra veckan men fortfarande frustrerad av att inte komma ut i löpspåret.


Veckans fråga:
Har ni tips på hur jag kan träna kondition utan att anstränga fötterna?


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

6 kommentarer:

Fröken Nilsson sa...

Simma!! Är ju hur jobbigt som helst, lr slå på en boxboll ;) jag är helt slut i dag o hade träningsvärk varit en sjukdom så hade jag varit hemma sjuk frånjobbet idag ;) va på ett boxpass igår.....
Krya på fötterna <3

KikkiSandström sa...

Härligt att du kommit igång med träning för dina hälsenor. Min sjukgymnast rekommenderade dock att jag skulle ha träningsskor på när jag gjorde övningarna, för att stabilisera foten.
De ömmande hälarna som känns som skoskav kan vara en följd av att hälsenorna krånglar. Jag tror också på simning som en träningsform. Ha nu inte för bråttom till löpspåret!

Ulrika LCHF Sisters sa...

Usch så jobbigt det är när man inte kan röra på sig. Min brutna stortå är fortfarande inte läkt (och resten av foten krånglar också till och från) så jag har fått tänka om ordentligt och vara kreativ runt min träning. Simma är nog jättebra, kanske funkar det att cykla? Jag tränar mycket med kettlebells och vanliga kettlebell swings är jättebra konditionsträning utan att man anstränger fötterna. Hoppas att du snart kan träna på som vanligt!

Kram Ulrika - LCHF Sisters

NataliePettersson sa...

Fy vad segt. Håller tummarna för dig!!

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

KikkiSandström: Jag har testat både med och utan skor. Tyvärr får jag ont i hälarna (skav) när jag gör övningarna med skorna på mig men jag ska prova igen.

Martina sa...

Jag skulle också rekommendera simning!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...