lördag 20 december 2014

Wienernougat med mandelsmör (LCHF) - utan hasselnötter

Chokladgodis

Dessa godbitar gjorde jag i veckan och några la jag i en presentpåse och gav bort, vilket blev uppskattat. Det är som små wienernougatbitar, fast helt utan hasselnötter. Kanske går det att göra dem med hasselnötssmör istället för mandelsmör, men eftersom vi har allergiker här hemma så har jag inte provat.

Här hemma är det delade meningar om de är goda eller inte. Jag och Algot äter dem glatt medans Magnus inte alls gillade dem. Jag tycker att de är jättegoda! Chokladbitarna är inte så söta och ganska mastiga.



En tjuv... ;)


WIENERNOUGAT MED MANDELSMÖR (LCHF) - UTAN HASSELNÖTTER

200 g mörk choklad (jag använde 86%)
200 g mandelsmör
2 dl mandelflan

Gör så här:
Smält chokladen i en skål över vattenbad och rör sedan ner mandelsmöret så det blandar sig ordentligt. Rör ner mandelflanen. Klä en liten form med smörpapper och häll i chokladsmeten. Låt stelna i kylskåpet och skär sedan upp i bitar. Förvara i kylskåpet.


Receptet är hämtat från 56kilo


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...