måndag 27 oktober 2014

Falsk sockerkaka (LCHF)

Falsk sockerkaka

Hmm... det känns lite konstigt att kalla en kaka "sockerkaka" när den knappt innehåller något socker. Jag sötade min kaka med lite honung, men honungskaka låter ju också helt fel (dessutom smakar den inte honung). Det får helt enkelt bli falsk sockerkaka, för den smakar faktiskt sockerkaka tycker jag.

Jag smaksatte den här kakan med vanilj, rivet citronskal och pressad citron (jättegod med apelsin också). Den blev jättegod och kan ätas som den är eller serveras med vispad grädde och bär. Jag tror till och med att den skulle kunna bli otroligt god som tårtbotten... det ska jag snart testa så småningom.


Kaka med vispad grädde och jordgubbar


FALSK SOCKERKAKA (LCHF)

100 g osaltat smör
1 msk (20 g) honung
5 ägg
2 dl creme fraiche
1 tsk vaniljpulver
1 dl (50 g) mandelmjöl
1 dl (50 g) kokosnötsmjöl
0,5 dl (ca 8 g) pofiber
2 tsk bakpulver

Gör så här:
Smält smöret tillsammans med honungen och låt det svalna. Vispa äggen fluffigt och blanda i smöret och creme fraichen. Blanda alla torra ingredienser i en separat bunke och rör ner i äggblandningen. Låt svälla ca 5 minuter. Smörj en 1,5-litersform och häll i smeten. Grädda 30-40 minuter i 175 grader i mitten av ugnen. Känn efter med en provsticka att kakan är färdig.

Byt ut vaniljpulvret mot något av nedanstående för annan smak:
2 tsk stött kardemumma
1,5 msk kanel
0,5 g saffran
1 citron eller apelsin, rivet skal och saft
0,5 dl kakao


Receptet hämtat från boken "Kakor och desserter med LCHF" av Marianne Andersson. Originalreceptet innehöll 2 msk Bakery+ som jag bytt ut mot honung.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...