fredag 17 oktober 2014

Dillmajonnäs

Dillmajonnäs

En favorit just nu är att smaksätta majonnäs på olika sätt. Den här gången använde jag dill och lite extra pressad citron som smaksättning och det blev en perfekt sås till fisk. Det spelar ingen roll om man använder färsk dill eller fryst dill (tina den först så att den blir rumsvarm), det går lika bra båda alternativen.

Hur smaksätter du din majonnäs?



DILLMAJONNÄS
ca 3 dl

1 ägg
1,5 tsk dijonsenap
1 msk vitvinsvinäger
1 msk pressad citron
Ett rejält knippe dill
1 krm salt
Vitpeppar
2,5 dl rapsolja

Dekoration:
Hackad dill

Gör så här:
Se till att alla ingredienser är rumsvarma. Lägg alla ingredienser i en mixerskål och mixa med staxmixer tills majonnäsen tjocknat. Smaka av med peppar och eventuellt mer salt. Strö eventuellt hackad dill ovanpå.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

2 kommentarer:

Pia S sa...

Låter gott! Har läst någon gång om en vitkålssallad med dill, borde också vara ett bra tillbehör till fisk. Strimlad vitkål, majonnäs, massa dill, salt, peppar och ev lite yoghurt/kvart/cf om man vill ha en syrligare smak.

Har du några roliga tips till halloween på lager? Såväl i matväg som dessertväg :)

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Pia S: Tack för tipset om vitkålssalladen med dill.
Förra året till Halloween gjorde jag monstermuffins, blodiga fingrar och chilirostade pumpakärnor, du kan se bilder här (länk).

I matväg skulle jag satsa på en mustig höstgryta, den här gillar jag (länk). En god dessert efteråt... kanske chokladpannacotta av kokosmjölk (länk) och några bär. Eller en kladdig chokladkaka (länk).

Lite gott snacks till kvällen kanske: ostpuffar (länk), grönsaker med dipp (creme fraiche blandat med grillkrydda är gott) eller kanelmandlar (länk).

Hoppas du hittar på något gott. :)
Kram Erika

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...