söndag 20 juli 2014

Zucchinibaguetter / Squashbaguetter med frön (LCHF)

Squashbaguetter med frön

Jag tycker om att baka och squashen växer så det knakar i trädgården, så vad passar då inte bättre än att baka en sats squashbaguetter. Eftersom jag tycker om frön i bröd hällde jag den här gången i frön i degen och toppade baguetterna med några solrosfrön. Det blir lite tuggmotstånd när smörgåsen äts samt att jag tycker att det blir väldigt gott.

Jag njuter av semestern och gör inte många knop. Jag har läst mycket och varvat läsningen med bakning och matfix. Grillen har gått varm på kvällarna och vi har det riktigt bra.

Jag önskar er en härlig kväll!


Fyllda och toppade med frön


ZUCCHINIBAGUETTER / SQUASHBAGUETTER MED FRÖN (LCHF)
4-9 st

8 ägg
3 dl (ca 150 g) finriven, urkramad zucchini/squash
3 dl (150 g) mandelmjöl
4 msk fiberhusk
2 msk kokosnötsmjöl
2 dl semsamfrön
1 tsk salt
3 tsk bakpulver
1,5 dl frön (jag använde 0,5 dl linfrön och 1 dl solrosfrön)

Topping:
Valfria frön (jag använde solrosfrön)

Gör så här:
Finriv squashen och krama ur det mesta av vätskan. Vispa äggen fluffigt och vispa ner squashen. Blanda alla torra ingredienser i en separat skål och rör ner i äggblandningen. Låt svälla ca 10 minuter.

Forma degen till baguetter. Degen är väldigt kladdig, så läs gärna mitt tips på hur jag hanterar kladdiga degar. Toppa med frön. Skåra gärna degen, det blir snyggt. Grädda i 20-30 minuter i 200 grader tills baguetterna har fått fin färg. Låg bröden svalna på galler under bakduk.


Receptet hämtat från boken "Baka matbröd med LCHF" av Marianne Andersson men jag har lagt till frön i receptet.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...