lördag 19 juli 2014

Buffékyckling med citronmarinad

Buffékyckling med citronmarinad

När det är sommar och varmt är det gott att äta kall mat. För ett tag sedan hade vi besök av Magnus föräldrar och då bjöd jag på den här kalla kycklingen i citronmarinad. Vi åt kycklingen med broccolisallad med fetaost. Både kycklingen och broccolisalladen passar fint att servera på buffébordet eller varför inte ta med i picknickkorgen.

Den här maträtten tar lite tid att förbereda eftersom kycklingen efter tillagning ska ligga i marinad över natten. Fördelen är ändå att den går att förbereda innan gästerna kommer och du slipper stå i köket och laga mat precis innan servering. Dekorera gärna kycklingen med färska kryddor och citronskivor.

Dekorerad med citron och färska kryddor


BUFFÉKYCKLING MED CITRONMARINAD
5-6 pers eller 8 pers på buffé

5 kycklingfiléer

Marinad 1:
0,5 dl olivolja
1 tsk salt
2 krm svartpeppar

Marinad 2:
5 dl vatten
1,5 msk kycklingfond
0,5 tsk salt
1-2 vitlöksklyftor
1 citron
Färska kryddor i kvistar (jag använde oregano, timjan och basilika)

Marinad 3:
1 citron
0,5 dl olivolja
1 vitlöksklyfta
Salt och svartpeppar

Dekoration:
0,5 citron
Färska kryddor

Gör så här:
Kyckling: Blanda ingredienserna till marinad 1. Pensla kycklingfiléerna med marinaden och tillaga i ugnen 125 grader tills kycklingen har en innertemperatur på 70 grader. Lägg kycklingen i en bunke och låt svalna.

Marinad 2: Finhacka vitlöken. Skär citronen i klyftor. Blanda alla ingredienser till marinaden och koka upp. Låt svalna och häll sedan över kycklingen. Låt kycklingen stå i kylskåpet över natten.

Marinad 3: Riv citronskalet av citronen och pressa ur saften. Finhacka vitlöken. Blanda alla ingredienser. Ta upp kycklingen ur buljongen och skär i tunna skivor. Lägg kycklingen på ett uppläggningsfat och ringla marinaden över (all marinad går inte åt). Dekorera med citronskivor och färska kryddor.


Jag har utgått från ett recept i en tidning jag hittade hos mina föräldrar, minns inte vilken tidning


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

1 kommentar:

Anonym sa...

Mmm, det var ett smarrig sommarrecept!
/lchfserro

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...