söndag 6 oktober 2013

Sällskapsspel: Ricochet Robots

Ricochet Robots

Jag tycker om att spela spel och därför tänkte jag tipsa om ett nytt roligt spel vi har hemma. När Magnus fyllde år förra helgen fick han spelet Ricochet Robots av mig i present. Ricochet Robots är ett strategispel där det gäller att tänka snabbt och planera varje drag rätt för att hitta den kortaste vägen till målpunkten.

Det speciella med just det här spelet är att alla deltagare deltar i varje drag. En bricka med dragets målpunkt vänds och då ska alla spelare försöka lista ut den kortaste vägen för en viss robot att ta sig dit, den som först tycker sig ha en kort väg ropar ut sitt antal drag. Sen vänds timglaset och övriga spelare får försöka hitta en kortare väg. Den som lyckas hitta den kortaste vägen får målpunktsbrickan och den spelare som har flest brickor i slutet av spelet vinner.

Tycker du inte om matematik och logik är det antagligen inte spelet för dig. Tycker du inte om stressiga spel är det antagligen inte heller något för dig. Mig passade spelet perfekt och eftersom spelplanerna är vändbara ger det möjlighet till många olika spelplaner.


Ricochet Robots
Antal spelare: 1 till oändligt
Ålder: 13+ *
Tid: ca 30 minuter

* Algot, som är åtta år, har varit med och spelat några gånger och det fungerar ganska bra även om han ofta behöver lite extra tid för att hinna klura ut en kort väg. Det gäller att kunna tänka logiskt och kunna komma ihåg hur man planerat sitt drag när det är dags att spela ut sitt drag.

Vem är snabbast?

Och vem hittar kortaste vägen till målet?

Förpackningen

Kaffe med kardemumma till spelet!


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Kul med spel! Härligt att få spela tillsammans en helgdag!
Kramar! <3
//Lana

Http://godisforsjalen.blogg.se sa...

Tack för tipset ....// godis för själen Åsa

Fröken M sa...

Det är mysigt att spela spel ! Dock har viggo lite för lite tålamod än så länge, så det funkar bättre att laga mat eller baka ihop för det tycker han verkligen är kul :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...