onsdag 30 oktober 2013

Proteinplättar (LCHF)

Proteinplättar och sylt

Idag har jag haft fullt upp hela dagen men ändå känns det inte som jag åstadkommit någonting. Det enda som syns är kaoset på diskbänken... ska väl ta tag i det innan Magnus kommer hem.

På förmiddagen pysslade jag i köket (orsaken till diskkaoset) och på eftermiddagen åkte vi för att veckohandla och uträtta några ärenden. Bland annat passade jag på att köpa hem vin till julens kryddiga glögg. Jag måste erkänna att jag faktiskt längtar till julen nu.

Till lunch åt jag och Algot proteinplättar. Jag hade tänkt testa Åses proteinplättar men hann inte handla innan lunch så jag mixade ihop en egen variant och jag använde proteinpulver med choklad- och hasselnötssmak. Algot sa flera gånger att plättarna var jättegoda, själv tyckte jag att det saknades något... tror det var saltet som saknades. Jag serverade egengjord jordgubbs- och hallonsylt till.




PROTEINPLÄTTAR

4 ägg
2,5 dl vispgrädde
1,5 dl vatten
30 g proteinpulver (jag använde choklad- och hasselnötssmak)
3 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
Salt (jag glömde ha i salt så jag vet inte exakt hur mycket, 1-2 krm kanske)

Gör så här:
Blanda alla ingredienser och låt blandningen svälla i ca 10 minuter. Klicka ut smeten i en medelvarm stekpanna och stek några minuter på båda sidorna. Servera med sylt eller bär.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

2 kommentarer:

Angelica -Vardagsliv med LCHF sa...

Jag har också börjat längta efter jul! :-)

Marja - Baka Sockerfritt sa...

vad sugen jag blev på plättar/pannkakor nu! och jag kan lova att jag har stor jullängtan ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...