lördag 30 januari 2016

Semelwraps (LCHF)

Semelwraps

Vad skönt det är med helg! Även om tvättmaskinen går i ett och det är en hel del fix och plock så är det ändå väldigt skönt att bara vara hemma utan större planer. Igår firade vi in helgen med bubbel iklädda mysbyxor... slappt och skönt. :)

Vi börjar närma oss fettisdagen, i år är den på tisdagen den 9 februari. Tidigare år har jag gjort mer klassiska semlor men idag blev jag sugen på att testa semelwraps som jag hört så många prata om. Självklart blev det en LCHF-variant.

Jag gjorde pannkakor i ugnen som jag använde som wraps. När de svalnat fyllde jag dem med en härligt god mandelröra och vispad grädde. De blev jättegoda tyckte jag och övriga familjen. Jag valde att inte söta själva pannkakorna men vill du ha en sötare variant går det att tillsätta valfri sötning i smeten.

Fylld med härlig mandelröra och vispad grädde

Kaffe


SEMELWRAPS (LCHF)
4 st

Pannkakswraps:
25 g (0,5 dl) mandelmjöl
1,5 msk fiberhusk
1 tsk äkta vaniljpulver
Knappt 1 krm salt
4 ägg
1,5 dl vispgrädde
0,5 dl vatten

Mandelfyllning:
75 g (ca 1,5 dl) sötmandel
Ca 0,75 dl vispgrädde
2 krm äkta vaniljpulver
Sötning efter eget tycke (jag använde honung)

1,5 dl vispgrädde

Gör så här:
Pannkakswraps: Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Vispa ner äggen och vispa sedan ner grädden och vattnet. Låt svälla i ca 10 minuter. Klicka ut smeten i fyra högar på två plåtar och platta ut till runda pannkakor. Grädda i 5-10 minuter i 200 grader (varmluftsugn) tills pannkakorna fått fin färg, håll koll så att de inte bränns. Låt svalna.

Fyllning: Finhacka mandeln (vill du inte ha bitar i fyllningen kan du mala mandeln istället eller ta mandelmjöl). Blanda med vaniljpulver och tillsätt grädde till konsistensen blir lös men inte rinnig. Söta efter eget tycke.

Semelwraps: Dela upp mandelfyllningen på pannkakorna. Bred ut mandelfyllningen så att det blir som en bred sträng tväst över pannkakan. Vispa grädden och klicka eller spritsa ut den över mandelfyllningen. Vik upp kanterna på pannkakan, om de inte fäster av sig självt kan man ta lite grädde att trycka fast kanterna med.


Tillägg 2016-01-31: Jag glömde ju att ha i kardemumma i pannkakssmeten, vilket jag hade tänkt att ha. Nu blev semeswrapsen väldigt goda ändå men nästa gång ska jag tillsätta kardemumma i smeten, gör gärna det ni också.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

4 kommentarer:

Klara sa...

Hoppade du över kardemumman, eller är den missad i receptet?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Klara: Jag hade tänkt ha i kardemumma i själva pannkakssmeten men inser nu att jag missat det helt. Jag gjorde alltså utan kardemumma, men ska testa att ha i det nästa gång. Tack för påminnelsen.

KikkiSandström sa...

Mmm klart godkänt säger jag utan att ha smakat. Tror de är gudomliga :-)
Idag bloggar jag och tipsar om tre recept med avocado http://kikkisandstrom.se/favoritmat-lchf-allans-ostfyllda-lyxbiffar

Ruta Ett sa...

Idag provade jag dina wraps och de var riktigt goda!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...