torsdag 14 januari 2016

Varma ugnstomater, champinjoner och rödlök

Varma grönsaker - ett gott tillbehör

Första arbetsveckan efter en lång julledighet börjar närma sig sitt slut. Det brukar ta lite tid att komma tillbaka in i vardagen men jag tycker att det har gått ganska bra både att gå upp tidigt på morgnarna och att börja äta LCHF igen. Magen börjar kännas mindre uppblåst men sötsugen kommer gärna smygande när tröttheten gör sig påmind. Det är bara att kämpa vidare!

I tisdags skulle vi äta kryddiga korvar. Planen var egentligen att äta krämig squashröra till korvarna men så hittade jag några gamla tomater, hoptorkade champinjoner och en rödlök i kylskåpet och tänkte att det var lika bra att använda dessa innan de blev för gamla. Jag skar upp grönsakerna och värmde dem i ugnen.

Tomaterna blev fantastiskt goda. Tänk att tråkiga vintertomater kan få så mycket mer smak bara av att kryddas och värmas. Den tillagade rödlöken är också en favorit, den blir nästan söt när den mjuknar. Mums!

Det behöver inte vara svårt att laga god mat!



VARMA UGNSTOMATER, CHAMPINJONER OCH RÖDLÖK
(jag har inga exakta mått)

Små tomater (typ cocktailtomater)
Champinjoner
Rödlök
Olivolja
Salt och svartpeppar
Ev. någon mer krydda (jag använde torkad timjan)

Gör så här:
Dela tomaterna på mitten, dela champinjonerna i mindre delar och skär löken i halvmånar. Lägg i en ugnsform och ringla olivolja över. Salta och peppra. Ha eventuellt på någon krydda. Tillaga i ugnen i 20-25 minuter i 225 grader.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...