måndag 28 januari 2013

Kardemummakaka (LCHF)

Kardemummakaka

I lördags var jag riktigt effektiv i köket. Jag bakade bröd, frallor, fröknäcke och den här kardemummakakan. Det är bäst att passa på när baklusten finns! Jag var sugen på något gott till kaffet och valet föll på den här kakan som min svägerska bjudit oss på tidigare och jag tiggt receptet på.

Originalreceptet innehöll sötningsmedel och jag bytte ut det mot en liten mängd honung. Kakan blir inte så väldigt söt men jag tycker att det räcker gott och väl när man inte är van att äta söta saker. Vi åt kakan men lite vispad grädde och det blev som en liten bakelse. Dagen efter åt vi kakan med vispad grädde och tinade hallon, det blev riktigt gott. Kakan var godare dagen efter då den fått stå till sig.

Kaka serverad med vispad grädde


KARDEMUMMAKAKA (LCHF)

3 ägg
1 msk honung (originalreceptet använde 1,5 dl sukrin)
0,75 dl bakprotein (jag använde bakepro)
1,75 dl mandelmjöl
2 tsk bakpulver
1 msk malen kardemumma
100 g smör
1 dl hett vatten

Gör så här:
Vispa ägg och honung länge så att det blir ordenligt pösigt. Blanda alla torra ingredienser i en skål och vänd ner i smeten. Smält smöret och blanda med det varma vattnet, rör ner i kaksmeten. Häll upp i en smörad 1,5-litersform och grädda ca 45 minuter i 175 grader i nedre delen av ugnen.


Receptet hämtat från boken "Bakglädje med LCHF" av Annika Rogneby


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

9 kommentarer:

Unknown sa...

Gott med kardemumma i bakverk. Jag tillsätter denna krydda i hemmagjorda musli också! :)
Ha en fin dag!
Kram kram
//Lana

Unknown sa...

mmmm ser gott ut!!
Jag är sugen på typ allt just nu så hade jag haft denna kaka hemma hade jag säkert frossat :/

cosmoscatten sa...

Åh vad gott och perfekt den ser ut!

Angelica - Vardagsliv med LCHF sa...

Jag har bakat en hel massa sista dagarna. Ibland får jag såna där dagar när jag bara vill baka, baka och baka... :-)

Kikki Sandström Inspiratör o Coach sa...

Jag skippar nog oxå honungen och tar annat lämpligt sötningsmedel istället.

Karin sa...

Så fin den blev! :)

monkan sa...

Den såg riktigt god it! /M

Ida sa...

Vart kan jag hitta bakepro? :) För denna kaka måste jag bara göra! Jag älskar verkligen kardemumma! :p

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Ida: Jag har beställt Bakepro hos Bodystore (länk).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...