fredag 25 november 2011

Köttbullar

Att göra egna köttbullar tar lite tid men de blir otroligt goda. Passa på att göra många och frys in. Genom att koka köttbullarna innan de steks så blir de saftigare än om de bara steks. Köttbullar är gott att äta till blomkålsmos och gräddsås eller att plocka fram ur frysen och göra snabblunch med lite cole slaw.



KÖTTBULLAR

1,5 kg köttfärs
3 tsk salt
3 ägg
5 krm grovmalen svartpeppar
2 msk kalvfond
2 msk vispgrädde
1 gul lök, finriven
2 tsk sambal oelek

Blanda alla ingredienser och forma till köttbullar. Koka upp vatten. Lägg ner några köttbullar i taget i det kokande vattnet och låt dem koka tills de flyter upp. Stek därefter köttbullarna på medelhög värme i ca 10 minuter (beroende på hur stora de är) så att de får fin färg.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

3 kommentarer:

Fröken M sa...

Att man kan koka köttbullarna innan de steks har jag aldrig hört förut, men det måste ju såklart testas :) Ha en riktigt bra helg !!

Anonym sa...

Första gången ikväll på denna blogg. Oj vad många bra LCHF-bloggar det finns. Kul.Har aldrig heller kokat köttbullar men får prova. Fina recept du har.Lagom till jul också.Vänligen Åsa

Henrik - Allt om LCHF sa...

Köttbullar är perfekt mat! Lätt att göra, goda och bra att frysa in!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...