onsdag 17 juni 2015

Browniesnittar (LCHF)

Browniesnittar

I veckan bjöd jag mina arbetskollegor på fika. Det hör inte till ovanligheten att jag tar med mig diverse bakprover till jobbet och det brukar uppskattas. Den här gången hade jag med mig små browniesnittar, en härligt chokladig kaka som jag skar i små munsbitar perfekta till kaffet. Den fick tummen upp från alla som smakade.

Jag har fått testa några produkter från Fitnessguru (mer information om det kommer senare samt att det är en rolig tävling på gång... så glöm inte att hålla koll på bloggen). I den här kakan använde jag deras ekologiska mandelsmör och deras ekologiska kallpressade kokosolja.

Jag utgick från receptet på chokladbrownies som jag har bakat förut men gjorde några ändringar. Det är en enkel kaka att göra eftersom allt rörs ihop i en matberedare och kakan blir härligt chokladig... me like!

I sambarbete med Finessguru

Härligt chokladig kaka



BROWNIESNITTAR
35 st små bitar

25 g (0,5 dl) mandelmjöl
0,5 dl kakao
2 tsk äkta vaniljpulver
0,5 tsk bakpulver
1 krm salt
170 g mandelsmör (jag använde ekologiskt mandelsmör från Fitnessguru)
40 g kokosfett (jag använde ekologiskt kallpressad kokosolja från Fitnessguru)
20 g (1 msk) honung
2 msk starkt kaffe
2 ägg
Eventuellt 50 g grovhackad mörk choklad

Gör så här:
Blanda först alla torra ingredienser och lägg sedan alla ingredienser i en matberedare och kör till en slät smet Om du vill ha i grovhackad choklad i kakan, lägg den i smeten och kör kort ihop degen. Klä en form (ca 15x20 cm) med bakplåtspapper och smörj med kokosfett (eller smör). Fördela ut smeten och grädda 15-20 minuter i 180 grader i mitten av ugnen. Låt svalna och skär i små bitar.


Jag har utgått från ett recept hämtat från 56kilo.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...