söndag 10 maj 2015

Snickersrutor / Snickerskaka (LCHF)

Mumsiga snickersrutor

Igår bakade jag dessa snickersrutor. Botten är en chokladkaka som toppas med grovhackade jordnötter och chokladfudge. Jag skar dem i små bitar, perfekta som kaka till kaffet eller som efterrätt efter maten. De blev riktigt goda tycker jag.

Snickersrutorna förvaras i kylskåpet men är godast om de tas fram en stund innan servering så att fudgen hinner mjunka.

Chokladkaka...

... toppad med jordnötter...

... och chokladfudge


SNICKERSRUTOR / SNICKERSKAKA (LCHF)
16-20 st

Chokladkaka:
20 g osaltat smör
2 tsk kakao
1 tsk kaffe (går att utesluta)
0,5 dl vispgrädde
1 ägg
10 g mandelmjöl (knappt 0,25 dl)
10 g kokosnötsmjöl (knappt 0,25 dl)
2 tsk pofiber
2 krm fiberhusk
2 krm bakpulver
1 krm vaniljpulver

1 dl jordnötter

Chokladfudge:
50 g osaltat smör
2 dl vispgrädde
1 krm äkta vaniljpulver
10 g (0,5 msk) honung eller annan valfri sötning
40 g mörk choklad (jag använde 86%)

Gör så här:
Chokladkaka: Smält smöret och blanda ner kakao, kaffe och vispgrädde. Rör ner ägget. Blanda alla torra ingredienser i en skål och blanda ihop med smörblandningen. Smörj en microform, ca 12x15 cm, med smör eller rapsolja och häll i smeten. Kör i micron på högsta effekt i 1,5-2 minuter. Stjälp upp kakan och låt den svalna.

Jordnötterna: När kakan svalnat, lägg tillbaka den i formen. Jag la i smörpapper i formen, då var den enklare att få upp hela kakan ur formen när allt stelnat. Grovhacka jordnötterna och lägg ovanpå kakan (se alternativ hantering nederst i inlägget).

Chockladfudge: Lägg smöret, grädden, vaniljpulvret och honungen i en kastrull och koka upp under omrörning. Låt koka tills smeten tjocknar (tog ca 15 minuter för mig). Ta av från plattan och lägg ner 40 g choklad och låt det smälta. Rör om ordentligt. Häll upp fudgen över kakan och jordnötterna. Ställ kakan i kylskåpet för att stelna.

Ta fram och skär i bitar. Förvara i kylskåp men ta fram en bra stund innan servering för att fudgen ska mjukna.


Bra att veta: Om fudgen skär sig när den kokar eller när du rört ner chokladen kan du hälla 1-2 msk kall vispgrädde i en kall kastrull. Häll långsamt den skurna fudgen, lite i taget, ner i grädden under kraftig omrörning.

Alternativ: Nästa gång tror jag att jag ska blanda ner jordnötterna i hälften av fudgen för att smeten ska hålla ihop bättre (jordnötterna lossnade från kakdelen), sedan hälls resterande del av fudgen på. Eller så lägger man ett litet lager fudge direkt på kakan, på med jordnötterna och sedan hälls resterande del av fudgen på.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...