måndag 24 november 2014

Smakrika hamburgerbröd (LCHF)

Hamburgertallrik

Hamburgare är ju aldrig fel. Sist hittade jag Scans hamburgare gjorda på högrev i frysdisken, de innehåller enbart kött (99%), salt och peppar. Det kan ju inte bli bättre och jättegoda var de också.

Till hamburgarna hade vi hamburgerbröd, sallad, gurka, tomat och bearnaisesås. Bröden är bakade efter samma recept som korvbröden som jag bakat tidigare och de är jättegoda och smakrika.




SMAKRIKA HAMBURGERBRÖD (LCHF)
8 st

6 ägg
50 g smör
1,5 dl vatten
2 tsk dijonsenap
1 dl kokosnötsmjöl
2 dl mandelmjöl
2 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 tsk torkad timjan
0,5 tsk salt

Topping:
Sesamfrön

Gör så här:
Smält smöret. Vispa äggen och vispa ner smöret, vattnet och dijonsenapen. Blanda alla torra ingredienser i en separat bunke och rör ner i äggblandningen. Låt svälla ca 10 minuter. Dela degen i åtta delar (läs gärna mitt tips om hur jag hanterar kladdiga degar). Forma degen med blöta händer till runda bollar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Platta till bollarna så att de blir ca 1 cm höga. Toppa med sesamfrön. Grädda i 20-25 minuter i 200 grader tills bröden fått fin färg.


Jag har använt samma recept som till korvbröden. Receptet är hämtat från boken "Baka matbröd med LCHF" av Marianne Andersson. Jag har lagt till salt i receptet.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

1 kommentar:

Anna i Skåne sa...

De måste jag prova. Har bakat korvbröden flera gånger och de är jättegoda. Mycket godare än vanliga svampiga korvbröd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...