tisdag 19 augusti 2014

Mejerifritt squash- och mandelbröd (LCHF)

Brödrutor av squash och mandel

Ja, som ni vet så odlar vi squash även i år och just nu består de flesta middagarna av någon typ av squash och jag passar även på att baka med squashen. Jag tycker bröd blir saftiga och goda med riven squash i. Den här gången utgick jag från mitt recept på mejerifria squashrutor men gjorde några ändringar.

Brödet blev väldigt gott och de senaste dagarna har det blivit en favorit att rosta brödet och bre på kräftmjukost... så gott! Jag valde att fylla brödet med "små" frön men vill man ha lite mer tuggmotstånd kan man ha i solrosfrön, pumpakärnor eller varför inte lite rostad, hackad mandel (eller andra valfria nötter). Jag skalade min squash eftersom den hade väldigt hårt och tjockt skal men om skalet är mjukt så kan man med fördel behålla det när squashen rivs ner, då får brödet lite gröna inslag vilket jag tycker bli snyggt.




MEJERIFRITT SQUASH- OCH MANDELBRÖD (LCHF)
10 st

200 g mandelmjöl
50 g kokosnötsmjöl
100 g valfria frön (jag använde 50 g sesamfrön, 25 g linfrön och 25 g chiafrön)
2 msk fiberhusk
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
1 msk brödkrydda
300 g grovriven squash
6 ägg

Topping:
Valfria frön (jag använde vallmofrön)

Gör så här:
Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Vispa ihop äggen och den rivna squashen i en separat bunke. Blanda allt och låt smeten svälla 5-10 minuter. Häll upp degen på ett bakplåtspapper och lägg plastfolie över. Kavla ut till ett stort bröd, ca 1,5 cm högt, dra försiktigt bort plastfolien och strö över frön. Grädda i 25-40 minuter i 200 grader tills brödet har fått fin färg (tiden kan variera beroende på vilken ugn man har). Låt svalna och skär sedan upp i rutor.


Tips:
- Gör en dubbel sats och täck en hel långpanneplåt (30x40 cm) när du ändå bakar.
- Använd någon annan krydda än brödkrydda (exempel kanel eller nyponpulver).
- Använd rostad, grovhackad mandel (eller andra valfria nötter) istället för frön.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Så fint brödet ser ut!!
Kraaam <3

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Superfint bröd! Härligt att kunna använda sin egen squash :) Det var faktiskt ett bra tag sedan jag bakade med squash, men det blir så gotti både bakverk och bröd :)

Anonym sa...

Hej! Tror du man kan ta morötter istället för squash eller det blir för blött?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Anonym: Det går säkert att använda morötter istället för squash. Jag har inte testat själv, men tror att det ska bete sig ungefär lika. Morötter är ju gott i bröd. Berätta gärna hur det gick om du provade. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...