söndag 10 februari 2013

Ostbröd i långpanna (LCHF)

Ostbröd

Har ni lika vitt ute som vi har här i Linköping? Snön singlade ner hela dagen igår och nu är marken vintervit igen. Det blev lite snowraceråkning igår följt av en bastu... en perfekt vinteraktivitet.

Imorse bänkade vi oss åter i TV-soffan för att titta på melodifestivalen, deltävling två. Vi lyxade med goda pannkakor, hemmagjord jordgubbssylt och vispad grädde. Mums... så gott! Vad säger ni om de tävlande i gårdagens tävling?

Jag tittade igenom några gamla inlägg och såg att jag missat att dela med mig av receptet på brödet jag bakade i somras. Brödet är samma recept som till mina ostfrallor (lite mer fiberhusk) men jag har kavlat ut degen i långpanna istället. Här kommer receptet.



OSTBRÖD I LÅNGPANNA (LCHF)
8 st

1 dl kokosnötsmjöl
0,5 dl pofiber
1 krm salt
1,5 tsk bakpulver
2 tsk fiberhusk
1 dl riven västerbottenost
1 msk hela linfrön
5 ägg
100 g smör

Gör så här:
Blanda alla ingredienser utom ägg och smör i en bunke och blanda väl. Smält smöret. Vispa äggen ordentligt i en egen bunke och vispa sedan i det smälta smöret. Tillsätt torrvarorna i äggblandningen och blanda ordentligt. Låt smeten svälla i 5-10 minuter. Häll ut smeten på ett bakplåtspapper och lägg plastfolie över. Kavla ut till ca 0,5 cm höjd. Dra försiktigt av plastfolien och grädda i 10-15 minuter i 200 grader i mitten av ugnen. Skär brödet i bitar och låt svalna på under bakduk.

Tips:
- Det går lika bra med vanlig riven ost istället för västerbottenost om man vill ha lite mildare smak på brödet.
- Dubbla receptet täcker en ugnsplåt på 30x40 cm.
- Vill man göra min smörgåstårta men inte tål mandel kan man använda det här receptet som bröd istället. Dubbla receptet och ta bort linfröna. Brödet blir lite sprödare än det jag använt i smörgåstårtan så lyft försiktigt.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

7 kommentarer:

Erika Skogly sa...

Sparar genast receptet!

Unknown sa...

Jättegott! Måste också prova baka med pofiber nångång! :)
Ha en fin kväll!
Kram
//Lana

Anonym sa...

Erika!
jag gjprde ditt mos med räkor och dill häromdagen - mycket uppskattat av alla!

Vi åt det till fisk i ugnen med fraiche/romsås. Oj oj...
man slickar tallriken!

Nu är det dags att prova ditt brödrecept också.

Dina recept ligger på min topplista. :)

Kalaspinglan

Kikki Sandström Inspiratör o Coach sa...

Jag gillade de som gick vidare i Mello. Och receptet du publicerat måste provas, den saken är klar!

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Älskar att ha ost i bröd, det förhöjer smaken! Vilken mysig morgon med pannkakor :)

monkan sa...

Här snöar det, maken har gått skotta båda dagarna...
Fint brödet såg ut, du gör så fint!
Jag säger så här: jag såg mello igår nu räcker det för min del..! ;)
/M

Anna sa...

här är det vitt på backen oxå, vill att de ska försvinna nu :S
Tack för tipset, ska testas. Kanske till soppan i veckan :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...