söndag 28 augusti 2016

Köttfärsbiffar och tomatsås

Köttfärsbiffar, tomatsås, mozzarella och squashspagetti

Vi har haft jättefint väder tidigare i veckan. Igår var jag tillsammans med familjen och tittade på flyguppvisning och på kvällen åkte vi till stan och lyssnade på Miriam Bryant när hon uppträdde på Linköpings stadsfest. Idag har vi haft en slödag och det har regnat till och från hela dagen.

Nu har vi en massa egenodlad squash och häromdagen gjorde jag squashspagetti av en av dem. Till squashen gjorde jag köttfärsbiffar smaksatta med basilika och en tomatsås. Vi åt några skivor mozzarella till också. Det blev väldigt gott.



KÖTTFÄRSBIFFAR OCH TOMATSÅS
5-6 personer

Köttfärsbiffar:
1 kg nötfärs
3 ägg
1 msk dijonsenap
2 msk köttfond (jag använde oxfond)
1 tsk lökpulver
2 msk basilika
2 tsk salt
4 krm svartpeppar

Tomatsås:
400 g krossade tomater
2 dl rödvin
2 msk tomatpuré
1 msk oregano
1 msk basilika
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 grön paprika
1 röd chili
Salt och svartpeppar

Serveringsförslag: Squashspagetti och mozzarella

Gör så här:
Köttfärsbiffar: Blanda alla ingredienser och forma till biffar, ca 1 dl smet per biff. Stek biffarna i het panna så att de får stekyta på båda sidor. Lägg i en ugnsform och tillaga klart biffarna i ca 10 minuter i 225 grader (biffarna ska ha en innertemperatur på 68-70 grader för nötfärs).

Tomatsås: Finhacka den gula löken, paprikan och chilin. Pressa vitlöksklyftan. Fräs grönsakerna tills de mjuknat och rör sedan ner tomatpuré, oregano och basilika. Häll på rödvinet och låt det puttra in i några minuter. Häll över de krossade tomaterna och koka i ca 20 minuter (jag kokade de första 10 minuterna utan locka för att koka bort lite vätska).

Servera gärna biffarna och tomatsåsen tillsammans med squashspagetti och skivad mozzarella.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...