lördag 11 juni 2016

Rabarberkaka med vaniljgrädde (LCHF)

Rabarberkaka

Under rabarbersäsongen är det många som använder rabarber flitigt till pajer, krämer och kakor. Tyvärr har vi inga rabarber kvar i trädgården så jag fick köpa två stjälkar när sonen skulle baka.

Den här rabarberkakan bjöd sonen på till efterrätt för ett tag sedan och den var mycket god. Till kakan serverades en vaniljgrädde.

Serverad med vaniljgrädde


RABARBERKAKA MED VANILJGRÄDDE (LCHF)

Kaka:
3 ägg
1 dl mascarpone
2 msk honung (eller annan sötning efter egen smak)
100 g smör
2,5 dl mandelmjöl
1 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
2 krm äkta vaniljpulver
2 rabarberstjälkar

Vaniljgrädde:
Vispgrädde
Äkta vaniljpulver (1 krm per 1 dl grädde)

Gör så här:
Kaka: Vispa ihop ägg, mascarpone och honung. Smält smöret och vispa ner i äggsmeten. Blanda alla torra ingredienser i en bunke och vispa ner i smeten. Häll smeten i en rund, smörad springform, diameter 24 cm. Skala och skiva rabarbern, tryck sedan ner bitarna i smeten. Grädda i ca 30 minuter i 150 grader tills kakan fått fin färg. Låt svalna.

Vaniljgrädde: Häll önskad mängd grädde och vaniljpulver i en skål och vispa till valfri konsistens. Servera till kakan.


Jag har utgått från ett recept hämtat från boken "Jills mat efter säsong"


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...