torsdag 30 juni 2016

Blomkålssallad/blomkålsröra med soltorkade tomater och fetaost (falsk potatissallad)

Blomkålsröra med soltorskade tomater och fetaost

Igår grillade vi baconlindade kycklingfiléer och till det serverade jag en blomkålsröra med soltorkade tomater och fetaost. Röran har jag tidigare gjort med squash men jag ville testa en ny variant den här gången. Blomkålen kokade jag snabbt och lät den få behålla lite tuggmotstånd, sen fick den rinna av och svalna helt innan jag blandade med övriga ingredienser.

Blomkålsröran blev fantastiskt god. Jag gillar kombinationen med soltorkade tomater och fetaost, det ger lite extra smak till röran. Kaprisen och rödlöken passar också perfekt i som smaksättning. Röran går att förbereda innan och sedan förvara i kylskåpet. Den fungerar också bra att spara rester och äta som matlåda en eller två dagar efter att den är gjord.

Betyget från familjen var att detta var jättegott, så vi kommer säkerligen att äta den här röran flera gånger i sommar.


Blomkålsröra och grillad baconlindad kyckling


BLOMKÅLSSALLAD/BLOMKÅLSRÖRA MED SOLTORKADE TOMATER OCH FETAOST (FALSK POTATISSALLAD)
4-6 pers (det beror på hur stort blomkålshuvudet är och hur många andra tillbehör som serveras)

1 blomkålshuvud
150 g fetaost
1 dl strimlade soltorkade tomater
0,5 dl kapris (små till medelstora)
0,5-1 liten rödlök
0,5 dl pesto
1,5-2 dl creme fraiche
Ev. pinjenötter

Gör så här:
Skär blomkålen i små bitar och koka i lättsaltat vatten några minuter, blomkålen ska bli mjuk men ha kvar lite tuggmotstånd. Låt blomkålen rinna av och svalna helt. Tärna fetaosten och finhacka rödlöken. Blanda alla ingredienser. Ha eventuellt i pinjenötter.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

2 kommentarer:

Kattis sa...

Detta var verkligen underbart gott! Tack för detta recept! Peston och kaprisen slår igenom ordentligt, så det kan man ju dra ner på om man inte gillar det. Jag älskar alla ingredienser i denna röra, så för mig var det fullträff!

Lina sa...

Alltså detta har blivit en klar favorit!! Tack för inspirationen!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...