fredag 11 mars 2016

Rostade mandlar doppade i lakritschoklad

Chokladdoppade mandlar

Gillar ni lakrits? Jag tycker att det är fantastiskt gott med lakrits och gör gärna olika gosaker med lakritssmak. Min man och son påstår dock att de inte tycker om lakrits, men jag tror faktiskt att de är smyg-laktritsälskare. Varje gång jag gör lakritsgodis och jag tror att jag ska få allt för mig själv så sitter de och smaskar i sig... båda två.

Den här gången rostade jag mandlar som jag doppade i smält choklad som jag smaksatt med lakritspulver. Det blev väldigt gott och perfekt snacks att sitta och knapra på framför TV:n.


Den här sortens lakritspulver använder jag


ROSTADE MANDLAR DOPPADE I LAKRITSCHOKLAD

200 g mandlar
100 g mörk choklar (jag använde 86%)
1 tsk lakritspulver

Gör så här:
Skålla mandlarna och rosta dem sedan i ugnen (200 grader i en form, rör ofta och håll koll så att de inte bränns). Låt svalna.

Finhacka chokladen. Värm 75 g av chokladen tills den har en temperatur på 40 grader. Häll i resterande 25 g av chokladen och rör till en jämn smet. Rör ner lakritspulvret (smaka av hur mycket lakritssmak du vill ha på chokladen). Doppa mandlarna i chokladen och lägg på ett fat med smörgåspapper. Ställ i kylskåpet ca 6 minuter (bara så pass länge att chokladen stelnar) och ta sedan fram och förvara i rumstemperatur.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...