onsdag 19 augusti 2015

Ugnsfalukorv på varm squash- och tomatröra

Ugnsfalukorv på varm squash- och tomatröra

Första arbetsveckan efter semestern är i full gång. Här hemma har jag planerat in lättfixade middagar för att slippa stå i köket länge om jag skulle vara trött när jag kommer hem från jobbet. Igår kväll åt vi denna korvrätt, en perfekt vardagsrätt som gick mycket snabbt att fixa i ordning.

Vi odlar squash även i år och jag använde våran egenodlade squash till korven. Tyvärr tog sig inte alla squashplantor men det ser ut att bli en stor skörd i alla fall.

I mitt förra inlägg skrev jag att jag ätit mycket onyttiga saker under semestern och jag hade nog förväntat mig att bli jättesötsugen nu när jag slutade, framför allt i kombination med tröttheten som brukar komma i samband med jobbstarten. Än har jag klarat mig riktigt bra men jag har laddat upp med nötter som snacks om suget sätter in.




UGNSFALUKORV PÅ VARM SQUASH- OCH TOMATRÖRA
4 pers

600-800 g falukorv
2 squash
2 tomater
1-2 dl riven ost
1 tsk dijonsenap
2-3 tsk vatten
1 msk torkad basilika
Salt och svartpeppar

Gör så här:
Skär squashen i kuber (jag använde egenodlad squash där skalet var hårt, därför skalade jag min squash, men om skalet är mjukt kan det vara kvar). Tärna tomaterna. Blanda squash och tomater i en ugnsform, salta och peppra. Skär falukorven, inte hela vägen igenom och placera den ovanpå squashröran. Strö över basilikan.

Blanda dijonsenapen med vatten och ringla över korven och grönsakerna. Toppa med riven ost. Tillaga i ca 25 minuter i 225 grader.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...