fredag 17 juli 2015

Tomat- och chilipesto

Tomat- och chilipesto

Det är roligt att göra egen pesto. Jag brukar oftast göra mandelpesto men andra alternativ på pestosorter som jag provat att göra är broccolipesto och ruccolapesto. För någon dag sedan gjorde jag den här tomat- och chilipeston som blev jättegod och eftersom den innehåller både chili och vitlök blir det ett härligt sting i smaken.

Tomat- och chilipeston går att använda på samma sätt som vanlig pesto. Ett enkelt sätt att göra en grillsås är att blanda peston med creme fraiche. Vi åt peston i en broccoliröra som blev jättegod. Jag kan tänka mig att stekt kyckling blandad med den här peston skulle bli jättegott.





TOMAT- OCH CHILIPESTO

100 g sötmandel (jag använde oskållade mandlar)
1 röd chilifrukt
1 vitlöksklyfta
1 kruka basilika
40 g finriven parmesan
250 g körsbärstomater
2 msk olivolja
1 krm salt

Gör så här:
Kör mandlarna i en matberedare så att de finhackas. Ta bort kärnorna från chilifrukten. Tillsätt alla ingredienser i matberedaren och kör till en jämn röra.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...