onsdag 15 juli 2015

Skagensallad

Skagensallad

För någon vecka sedan åt vi på restaurang och jag beställde en skagentoast men utan bröd. Den var så otroligt god och mättande så jag bestämde mig för att det var jag tvungen att försöka göra den själv hemma... fast kalla den för sallad istället eftersom jag inte använde något bröd.

I fredags när vi gick på semester firade vi med bubbel och så åt vi denna skagensallad. Den var fräsch och jättegod. Jag blandade i lite creme fraiche i skagenröran för att jag tycker att det blir gott men det går lika bra att bara använda majonnäs. Smaka av och känn efter vad som passar just dig.



SKAGENSALLAD
3 pers

Skagenröra:
1 kg räkor med skal
Majonnäs
Ev. creme fraiche
Pressad citron
Färsk dill

Sallad:
1 romansallad
2 stora tomater
0,5 rödlök

Dekorera med:
6 räkor
0,5 burk röd stenbitsrom
1 citron

Gör så här:
Skagenröra: Skala räkorna och lägg sex räkor åt sidan till dekoration. Grovhacka övriga räkor och blanda med majonnäs, bara så mycket majonnäs att räkblandningen håller ihop (blanda eventuellt i lite creme fraiche för en mildare smak). Smaksätt med pressad citron och hackad dill.

Sallad: Skär salladen i mindre bitar. Släng bort fruktköttet från tomaterna och skär tomaterna i små bitar. Finhacka rödlöaken (skölj gärna den finhackade löken i iskalltvatten, då blir smkaen lite mildare).

Skagensallad: Lägg romansalladen på tallriken, lämna en öppning i mitten åt skagenröran. Toppa med tomater och rödlök. Ställ en rund utstickade med hög kant (eller annan rund form utan botten) i mitten av tallriken. Fyll utstickaden med skagenröra och dra försiktigt bort utstickaden efteråt. Dekorera med räkor och stenbitsrom. Servera med citronklyftor.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

1 kommentar:

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Jag som älskar skagenröra borde testa detta :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...