söndag 11 januari 2015

Rund pizza (LCHF)

Pizza toppad med lammrostbiff

Till lunch i onsdags delade jag och Algot på en pizza till lunch. Några dagar tidigare hade vi ätit lammrostbiff till middag och vi hade lite rester kvar av köttet, så det fick toppa pizzan vilket blev jättegott.

Degreceptet är detsamma som till de fantastiska baguetterna som jag bakat tidigare, men jag gjorde en mindre sats samt bytte ut lite av mandelmjölet mot kokosnötsmjöl (jag har testat med bara mandelmjöl och det blir också gott men den här varianten tilltalar mig mer).

Jag toppade pizzan med egengjord tomatsås, riven ost, lammrostbiff och oregano. En annan god topping som jag gjort på denna pizzabotten tidigare är att hoppa över tomatsåsen och istället pensla olivolja på den förgräddade pizzabotten och sedan toppa med riven ost, tunt skivade tomater, fetaostkuber, svarta oliver och oregano.




RUND PIZZA (LCHF)
1 pers

0,5 dl (25 g) mandelmjöl
2 msk kokosnötsmjöl
1,5 msk fiberhusk
1 krm salt
0,5 tsk bakpulver
2,5 tsk äppelcidervinäger
1 äggvita
56 g (drygt 0,5 dl) kokande vatten

Valfri topping, på den här pizzan hade jag:
Tomatsås
Riven ost
Lammrostbiff
Oregano

Gör så här:
Rör ihop äggvitan och äppelcidervinägern. Blanda alla torra ingredienser i en bunke och vispa ner äggblandningen (jag använde elvisp). Vispa ner det varma vattnet. Låt degen vila i 5-10 minuter.

Lägg degen på ett bakplåtspapper och lägg plastfolie över. Kavla ut till en rund pizzabotten, 2-3 mm tjock men gärna lite tjockare på kanterna. Förgrädda pizzabotten 15-20 minuter i 180 grader.

Lägg på valfri topping och tillaga pizzan 5-10 minuter tills osten smält.


Receptet är hämtat från Maria Mind Body Health och är till baguetter (jag har bakat baguetterna HÄR), men jag testade att göra pizzabotten av degen. Jag ersatte en del av mandelmjölet med kokosnötsmjöl, men jag har testat att bara ha mandelmjöl också (då totalt 1 dl) och det fungerar också jättebra.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

5 kommentarer:

Lotta sa...

Satt precis o sa till sambon att jag var sugen på pizza o sen läser jag detta.. Kanske får bli till att testa detta recept ikväll? Såg onekligen väldigt gott ut!

Unknown sa...

Det här receptet måste jag testa nästa gång vi ska göra pizza! :)
ha en fortsatt fin söndag!
Kram
//Lana

Lotta sa...

Står nu o glr detta men får det bara till en rinnande vätska så antar efter att ha kollat i receptet lite extra - är det så att du glömt fiberhusket? Hur mkt i så fall?
//Lotta

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Lotta: Oj, det hade jag missat. 1,5 msk ska det vara. Synd att jag inte såg din fråga tidigare.

Oslofru sa...

Mmm så gott <3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...