måndag 3 oktober 2016

Baconlindade dragonjärpar i whiskeysås

Baconlindade järpar och rotfrukter

Vilken start på hösten vi har haft med många dagar av fint väder och sol. Nu börjar det dock kännas att det blir kyligare och det börjar bli roligt att plocka fram höstrecepten.

Igår gjorde jag de här baconlindade dragonjärparna i whiskeysås. Jag fick inspiration till dessa från Åse som lagade sin variant för ett tag sedan (här hittar ni hennes recept) men jag använde mina egna grundrecept på biffar och sås istället. Det blev fantastiskt gott. Till järparna åt vi ugnsrostade rotfrukter.

Baconlindade dragonjärpar i whiskeysås

Ugnsrostade rotfrukter


BACONLINDADE DRAGONJÄRPAR I WHISKEYSÅS
5-6 pers

Baconlindade järpar:
1 kg nötfärs
3 ägg
1 msk dijonsenap
2 msk köttfond (jag använde oxfond)
2 tsk chipotle paste
1 tsk lökpulver
2 msk dragon, torkad
2 tsk salt
4 krm svartpeppar
16-18 skivor bacon

Whiskeysås:
1 gul lök
4 cl whiskey
4 dl vispgrädde
2 msk tomatpuré
1 tsk dijonsenap
1,5 msk köttfond (jag använde oxfond)
1,5 msk dragon, torkad
Salt och svartpeppar

Gör så här:
Baconlindade järpar: Sätt ugnen på 250 grader. Blanda alla ingredienser utom baconet. Forma smeten till 16-18 avlånga järpar och linda en baconskiva rund varje. Lägg järparna i en ugnsform och ställ in i ugnen, sänk genast värmen till 225 grader och tillaga 20-25 minuter tills baconet fått fin färg. Ta ut ur ugnen och torka formen eller flytta järparna till en annan torr form.

Whiskeysås: Finhacka löken och stek mjuk. Häll över whiskey och låt puttra in i löken. Tillsätt övriga ingredienser och låt koka upp. Smaka av med salt och peppar. Häll såsen över järparna och ställ in i ugnen ytterligare 10-15 minuter i 225 grader.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

10 kommentarer:

Åse sa...

GOTT! =) Stor kram!

Anonym sa...

Hej,
Inga nya inlägg? Är allt bra eller har du bara mycket att stå i? Saknar dina inlägg.
Kram
Stina

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Stina: Allt är bra med mig. Det blev ett oplanerat uppehåll från bloggen eftersom det varit mycket annat ett tag, men jag kommer snart tillbaka med nya recept. Tack för din kommentar. Kram Erika

Anonym sa...

Ja jag kollar ofta efter nya inlägg & recept på din sida. Välkommen tillbaka & Gott nytt år.

Anonym sa...

Har du slutat blogga helt nu? Tråkigt..
Mvh
Anna

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Anna: Jag valde att ta en paus från bloggandet då jag inte hann med, vi får se om jag kommer igång igen.

Anonym sa...

Det har ar en av mina favorit bloggar. Hoppas du aterkommer. Sara

Anonym sa...

Hej Erika, tråkig att du inte hinner med att skriva recept. Jag är Holländare och läsa dina bloggar gärna. Hos oss finns inte så många information om lchf. Jag älskar dina recept och hoppas du återkommer. Corry

Anonym sa...

Hej Erika! Brukar titta in då och då här, hoppas du hinner/orkar blogga igen för du har så bra recept! Mvh Jenni

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Tack! Det var tiden som inte räckte till annars hade jag gärna fortsatt. Vi får se om jag kommer igång igen framöver. /Erika

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...