lördag 2 april 2016

Chili con carne (Crock Pot)

Chili con carne med tillbehör

Under påskhelgen plockade jag fram min Crock Pot och lagade en jättegod köttgryta smaksatt med chili. Receptet som jag utgick från kommer från boken "Kött" skriven av Håkan Fällman. Originalreceptet har vi lagat många gånger på spisen men den här gången ville jag testa att göra grytan i min Crock Pot och det fungerade jättebra, jag ändrade receptet något bland annat genom att minska mängden vätska.

Vi åt chili con carnen med isbergssallad, avokado, tomater, rödlök och riven ost. Enligt originalreceptet kan man även servera med bönor, färsk koriander och bröd.

Receptet innehåller öl vilket inte är LCHF men jag drickre/använder det ibland. Vill du byta ut ölen kan du ta halva mängden vatten, buljong eller rött vin istället, men då blir det en lite annan smak på grytan.



CHILI CON CARNE (CROCK POT)
8-10 pers

2 kg högrev
2 pkt bacon
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
3 röda chilifrukter
2 tsk salt
2 msk paprikapulver
1 tsk cayennepeppar
1,5 msk spiskummin
2 msk torkad oregano
50 cl mörk öl (kan bytas ut mot 2,5 dl vatten, buljong eller rött vin, men då blir smaken annorlunda)
500 g krossade tomater
1 lime

Till servering:
Riven lagrad hårdost
Avokado
Rödlök
Tomater
Isbergssallad

Gör så här:
Putsa köttet och tärna i sockerbitsstora bitar. Häll ölen i en kastrull och koka utan lock tills hälften finns kvar. Skiva bacon och stek, låt det sedan rinna av på en tallrik med hushållspapper. Finhacka löken, pressa vitlöken och finhacka chilin och fräs i baconfettet. Låt de krossade tomaterna rinna av i en sil så att den mesta vätskan försvinner, häll bort vätskan. (Hit kan förberedas dagen innan. Lägg allt i en stor bunke i kylskåpet över natten.)

Lägg alla ingredienser i CrockPot:en och ha i kryddorna samt pressa över limen. Blanda ordentligt. Tillaga i 8 timmar på låg värme. De sista 10 minuterna kan man sätta grytan på hög värme samtidigt som locket tas av.

Servera med riven ost, skivad avokado, finhackad rödlök, tärnade tomater och skuren isbergssallad.


Jag har utgått från ett recept hämtat från boken Kött skriven av Håkan Fällman.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...