måndag 8 september 2014

Squash- och tomatgratäng

Squash- och tomatgratäng

Igår plockade jag ytterligare fyra stora squashar från trädgården. Det är riktigt praktiskt att alltid ha squash hemma, för det går att laga så mycket olika mat med dem. För ett tag sedan lagade jag den här gratängen där jag blandade squash och tomater i en form, täckte med en ostsås och gratinerade i ugnen tills gratängen fått fin färg. Tomaterna gjorde tyvärr att den blev lite rinnig men smaken var det inget fel på.

Till gratängen åt vi squashtzatziki och en röra av cocktailtomater, fetaost, svarta oliver och hackad färsk basilika.

Gratäng

Lite rinnig, men väldigt god

Tomater, fetaost, svarta oliver och färsk basilika



SQUASH- OCH TOMATGRATÄNG
4 pers (fler om man äter den som tillbehör)

650-700 g squash
3-4 tomater
1 msk torkad basilika
2,5 dl vispgrädde
1 vitlöksklyfta
2 dl finriven parmesan
Salt och svartpeppar

Gör så här:
Tärna squashen (ta bort skalet om det känns hårt och skär bort kärnhuset om det är löst). Lägg squashbitarna i ett durkslag och salta, låt dra ca 30 minuter. Torka av squashen med hushållspapper. Dela tomaterna och skiva i skivor. Blanda tomat och squash i en ugnsform och strö över basilika.

Koka upp grädden tillsammans med pressad vitlök. Koka ca 10 minuter under omrörning tills grädden tjocknat. Smaka av med salt och peppar. Rör ner parmesanen i grädden och låt den smälta. Fördela ostsåsen över squashen. Gratinera i 25-30 minuter i 225 grader tills gratängen fått fin färg.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

1 kommentar:

Marlene sa...

Det där lät riktigt gott, ska absolut prövas

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...