lördag 23 juli 2016

Solrosfrallor (LCHF)

Solrosfrallor

Äntligen har jag semester igen. De två jobbveckorna mellan min och sonens minisemester och hela familjens gemensamma semester kändes som en evighet men nu har jag äntligen ledigt. Först ska jag bara njuta av att vara ledig i några dagar sen får vi se vad vi ska hitta på. Helgen verkar bjuda på fint väder här i Linköping så det blir säkert lite läsning i skuggan på uteplatsen.

Ikväll ska vi grilla baconlindad kyckling och äta den tillsammans med ugnsrostade grönsaker och basilikamajonnäs. Jag tror att det är den kombinationen vi oftast äter när det är dags för grillning eftersom hela familjen tycker att det är så otroligt gott. Imorgon plockas muurikkan fram och det ska lagas wok utomhus, det ser jag fram emot.

För några dagar sedan bakade jag dessa solrosfrallor. Jag tycker frallor passar perfekt att ha i picknickväskan så jag tyckte att det var dags att fylla på med lite frallor i frysen inför sommarens utflykter. Frallorna både innehåller och är toppade med solrosfrön.




SOLROSFRALLOR (LCHF)
12 st

100 g mixade eller malda valnötter (kan bytas ut mot mandelmjöl)
100 g mandelmjöl
1 dl pofiber
2 msk fiberhusk
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
1 msk brödkrydda
100 g solrosfrön
250 g kesella 10% (eller turkisk yoghurt eller creme fraiche)
6 ägg

Topping:
Solrosfrön

Gör så här:
Vispa ihop ägg och kesella. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Blanda allt och låt smeten svälla i 5-10 minuter. Forma smeten till tolv runda frallor med lätt fuktade händer (Här kan du se hur jag hanterar kladdiga degar). Lägg frallorna på en bakplåtsklädd ugnsplåt och platta till dem något. Toppa med solrosfrön. Grädda i 25-30 minuter i 200 grader tills frallorna fått fin färg.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...