tisdag 14 juli 2015

Erikas frölimpa med pofiber (LCHF)

Limpa med frön

Jag bakade två limpor i helgen, perfekta att skiva upp och frysa in. Oftast när jag bakar bröd använder jag receptet på mina frölimpor men den här gången hade jag väldigt lite kokosnötsmjöl hemma så jag gjorde om receptet lite. Istället för kokosnötsmjöl hade jag i pofiber istället. Jag tyckte inte att det blev någon större skillnad i smaken men jag skriver upp receptet nedan så att ni ser hur jag gjorde.

Det har varit fullt upp sedan semestern började. Ugnen har gått varm med olika sorters brödbak, det mesta har hamnat i frysen. Igår sprang vi runt i affärer hela dagen och hittade en hel del bra grejer. Idag regnar den så jag tänkte baka ännu mer, det blir något bröd men kanske även en kaka till kaffet.

Den där lugna stunden i soffan med en bra bok och en kaffe har inte riktigt inträffat ännu... men jag har ju hela semestern på mig.




ERIKAS FRÖLIMPA MED POFIBER (LCHF)
1 bröd

200 g (4 dl) mandelmjöl
17 g (1 dl) pofiber
2 msk fiberhusk
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
1 msk krydda (ex. brödkryddor, kanel eller nyponpulver)
150 g valfria frön (ex. 50 g solroskärnor, 50 g pumpakärnor, 25 g sesamfrön, 25 g hela linfrön)
250 g kesella 10% (eller turkisk yoghurt eller creme fraiche)
6 ägg

Gör så här:
Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Vispa ihop kesellan och äggen i en separat bunke. Blanda allt och häll upp i en smord 1,5-litersform (har du en form där brödet ofta fastnar? Ta ett bakplåtspapper, knögla ihop och tryck ut i formen. Smörj med smör). Låt stå och svälla i 5-10 minuter. Grädda i ca 70 minuter i 175 grader i nedre delen av ugnen, lägg över aluminiumfolie om brödet börjar få för mycket färg. Låt brödet svalna på galler under en bakduk. Skär upp när brödet svalnat helt.


Tips: Byt ut hälften av mandelmjölet mot valfria malda/mickade nötter för att variera smaken på brödet.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

2 kommentarer:

Klas A sa...

Det står att man ska vispa ihop kesella, grädde och ägg. Hur mycket grädde?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Klas A: Förlåt sent svar. Jag hade inte någon grädde i den här limpan, grädden råkade komma med i receptet av misstag. Instruktionen är uppdaterad i inlägget nu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...